سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

زنان، قربانیان اصلی سیگار


زنان، قربانیان اصلی سیگار
گسترش حضور زنان در اجتماع پیامدهای بسیاری داشته كه افزایش مصرف سیگار یكی از ناگوارترین آنها است. برخلاف تصور همگان سیگار بیش از آنكه سلامت مردان را به خطر اندازد، زنان را دچار آسیب های متعدد جسمی و روانی می كند.براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تعداد زنان سیگاری در ۲۰سال اخیر ۶۰درصد افزایش یافته و آمار زنانی كه روزانه بیش از یك پاكت سیگار می كشند، سه برابر شده است.به نوعی می توان گفت زنان با افزایش حضور خود در اجتماع و مشاغل مختلف عادت های ناشی از آن را نیز افزایش داده اند. میل به تجردگرایی، تغییر رژیم غذایی و استعمال سیگار سه مشخصه زندگی مدرن و امروزی زن ها است كه آخری سهم بسزایی در به خطر انداختن سلامت آنها خواهد داشت.گرچه بارها و بارها از تاثیرات مخرب سیگار بر بدن صحبت شده است ولی یادآوری مجدد این مسئله كه زنان بیش از مردان در معرض آسیب قرار دارند، آن هم در جوامعی كه كمتر كسی به وضعیت بهداشتی و روانی زن ها توجه می كند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.در سنین ۶۰ تا ۸۰سالگی بیشترین سرطان تهدیدكننده زنان سیگاری سرطان ریه است كه برخلاف معمول كه تصور می شد، بیشترین علت مرگ در مردان است، زنان را گرفتار می سازد. سرطان های دیگر نظیر سرطان پستان در مقام های بعدی قرار دارد. گرچه نقش سرطان رحم در كاهش طول عمر زنان سیگاری را نمی توان نادیده گرفت. سیگار مهمترین عامل تكثیر ویروس Papova ویروس به وجودآورنده سرطان رحم به شمار می رود. لذا زنان سیگاری بیشترین میزان ابتلا به این بیماری را دارند. ضمن آنكه سیگار با كاهش عملكرد قرص های پیشگیری از بارداری حاوی استروژن احتمال بروز سرطان آندومتر را ۱۰برابر افزایش می دهد.
سكته نیز بیشتر از آنچه در مردان دیده شود، زنان را مورد تهاجم قرار می دهد. زنانی كه روزانه یك پاكت سیگار می كشند، در مقایسه با زنان غیرسیگاری ۵ سال و دوماه زودتر دچار سكته قلبی می شوند. علاوه بر اینكه خطر سكته مغزی در آنهایی كه بیش از ۲۵ نخ سیگار در روز استعمال می كنند را دوبرابر افزایش می دهد.یائسگی پدیده ای كه در اثر توقف قاعدگی و قطع ترشح هورمون استروژن در زنان رخ می دهد، در سیگاری ها تقریباً دو تا پنج سال زودتر اتفاق می افتد كه این خود باعث بروز عوارض زودهنگام یائسگی می شود. قرص های پیشگیری نیز كه نقش موثری در برطرف كردن تظاهرات آزاردهنده یائسگی نظیر گرگرفتگی و خشكی مهبل ایفا می كند، در زنان سیگاری هیچ گونه تاثیری از خود به جای نمی گذارد، علاوه بر اینكه خود باعث بروز كلسترول بالا و پرفشاری خون و افزایش خطر بیماری های قلبی تا ۴۰برابر می شود.از دیگر تاثیرات سیگار بر كاهش ترشح هورمون زنانه استروژن می توان به استژپروز زودرس اشاره كرد. زنان سیگاری به دلیل یائسگی زودرس خیلی زودتر از همسالان غیرسیگاری خود در معرض ابتلا به پوكی استخوان و شكستگی ناشی از آن قرار دارند.آنفیزم، نارسایی مزمن ریوی، برونشیت، سرطان حنجره، دهان، مثانه، كلیه، ناتوانی ادرار و بروز چین و چروك پوست از دیگر تاثیرات تخریب كننده سیگار به شمار می روند.
در دوران حاملگی نیز به لحاظ آسیبی كه به جنین وارد می كند بیش از سایر زمان ها خطرساز است. ۴۰درصد حاملگی ها در زنان سیگاری به بارداری خارج از رحم منتهی می شود. قدرت بارداری در زنان سیگاری كه بیشتر از ۳۰سال سن دارند، ۷۵ درصد كاهش می یابد.مرگ ناگهانی جنین در مادرانی كه روزانه یك پاكت سیگار می كشند، هفت برابر بیشتر از دیگران اتفاق می افتد.تولد نوزادی با هوش پایین، وزن كم و ناهنجاری های مادرزادی و یا سقط جنین از دیگر عوارض استعمال سیگار در بارداری به شمار می آیند.علاوه بر آسیب های جسمی، ناهنجاری های روانی متفاوتی نیز هستند كه به دنبال سیگار بروز می كند. كاهش میل جنسی كه در اغلب موارد باعث طلاق و از هم پاشیدگی خانواده می شود، مهمترین عامل روانی ناشی از استعمال سیگار است. تاثیر تنباكو بر كاهش قوه جنسی به حدی است كه در قرن ۱۶ از آن برای كاهش میل جنسی نوآموزان كلیسای كاتولیك استفاده می كردند. اما به دلیل تغییرات هورمونی ویژه ای كه سیگار در زنان ایجاد می كند، كاهش میل جنسی در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. بر طبق آمارهای موجود بیشترین میزان سردمزاجی در زندگی های زناشویی ناموفق متعلق به زنان سیگاری است.با تمامی اینها برای قطع مصرف سیگار هیچ گاه دیر نیست، گرچه صحبت از ترك سیگار به مراتب ساده تر از اجرا كردن است، آن هم در میان افرادی كه استعمال سیگار تنها برایشان یك امر عادی بدون هیچ گونه آرامش اولیه است. اما خوشبختانه همان طور كه با هر سیگاری كه دود می شود خطر بیماری های فوق افزایش می یابد، با هر نخ سیگاری كه در پاكت باقی بماند این خطر فروكش می كند. ضمن اینكه به چاقی نیز نباید فكر كرد. برخلاف نظر برخی خانم ها كه اعتقاد دارند قطع سیگار باعث افزایش وزن می شود، باید گفت برخورداری از یك رژیم غذایی سالم و كارآمد نه تنها باعث چاقی نمی شود كه تاثیرات منفی سیگار در بدن را هم از بین می برد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید