جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شما چطور؟ آدم‌ شادی‌ هستید؟؟؟


شما چطور؟ آدم‌ شادی‌ هستید؟؟؟
دیگران‌ شما را به‌ عنوان‌ چگونه‌ انسانی‌ می‌شناسند، جدّی‌ و شاد؟ یا غمگین‌ و افسرده‌؟... آیا شما انسان‌ شادی‌ هستید؟ بیایید با هم‌ ویژگیهای‌ آدمهای‌ شاد را مرور کنیم‌. آدمهای‌ شاد و خوشحال‌ از نظر روانشناسی‌ چهار ویژگی‌ مهم‌ دارند :
۱) اعتماد به‌ نفس‌ (حرمت‌ خود) : مردم‌ شاد به‌ خودشان‌ علاقه‌مند هستند.
برخی‌ تحقیقات‌ نشان‌ داده‌اند که‌ رضایت‌ کلی‌ از زندگی‌ بیش‌ از هر چیز با "رضایت‌ از خود" رابطه‌ دارد ، گر چه‌ نمی‌توان‌ رضایت‌ از زندگی‌ خانوادگی‌، دوستان‌ و یا درآمد فرد را نادیده‌ گرفت‌. کسانی‌ که‌ دارای‌ اعتماد به‌ نفس‌ بالایی‌ هستند احساس‌ خودشان‌ را درباره‌ کل‌ زندگی‌ قبول‌ دارند، بیشتر به‌ نکات‌ خوب‌ و مثبت‌ توجه‌ می‌کنند، کمتر خودشان‌ را سرزنش‌ می‌کنند، خودگویی‌های‌ منفی‌ را متوقف‌ می‌کنند، عشق‌ و محبت‌ را کشف‌ می‌کنند و قبل‌ از هر چیز بخودشان‌ عشق‌ می‌ورزند. در یک‌ تحقیق‌ در سال‌ (۱۹۸۹)، ۸۵% آزمودنی‌ها داشتن‌ یک‌ "تصویر خود" خوب‌ را خیلی‌ مهم‌ می‌دانستند و هیچکس‌ نقش‌ این‌ تصویر را در اعتماد به‌ نفس‌ (حرمت‌ خود) کم‌ اهمیت‌ در نظر نگرفته‌ بود.
البته‌ اعتماد به‌ نفس‌ وقتی‌ سالم‌ است‌ که‌ هم‌ مثبت‌ باشد و هم‌ واقع‌ بینانه‌. چرا که‌ چنین‌ اعتماد به‌ نفسی‌ بر موفقیت‌های‌ واقعی‌ و آرزوهای‌ واقع‌ بینانه‌ و پذیرش‌ آنچه‌ هست‌ و وجود دارد، مبتنی‌ است‌ و چنین‌ اعتماد به‌ نفسی‌ پایه‌ و اساس‌ مستحکم‌ و قوی‌ برای‌ شادی‌ و سرور می‌شود.
۲) خوش‌ بینی‌ : مردم‌ شاد آکنده‌ از امید هستند
معمولاً خوش‌ بین‌ها از سلامت‌ بیشتری‌ برخوردارند، همچنین‌ آنهااز موفقیت‌ها لذت‌ بیشتری‌ می‌برند. بطور کلی‌ آنها کمتر با ویروسهای‌ بیماری‌ زا، مبتلا به‌ بیماری‌ می‌شوند و از سرطان‌ و جراحی‌ها زودتر بهبود می‌یابند و در مجموع‌ امیدوارتر هستند.
۳) برون‌ گرایی‌ : مردم‌ شاد برون‌ گرا هستند
در اکثر تحقیقات‌ مردم‌ برون‌ گرا احساس‌ خوشحالی‌ و رضایت‌ بیشتری‌ را گزارش‌ کرده‌اند. اینگونه‌ افراد به‌ راحتی‌ در اتاِ قدم‌ می‌زنند و به‌ گرمی‌ خودشان‌ را معرفی‌ می‌کنند آنها خودشان‌ را همینگونه‌ که‌ هستند، پذیرفته‌اند و خودشان‌ را دوست‌ دارند و اطمینان‌ دارند که‌ دیگران‌ هم‌ آنها را دوست‌ خواهند داشت‌. اینگونه‌ افراد تمایل‌ دارند ازدواج‌ کنند، شغل‌های‌ خوبی‌ پیدا کنند و دوستی‌های‌ جدید و نزدیک‌ برقرار کنند. برون‌ گراها اغلب‌ بیشتر با دیگران‌ درگیرند و دایرهٔ‌ بزرگی‌ از دوستان‌ آنها را احاطه‌ کرده‌، و غالباً در فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ نامزد دریافت‌ پاداش‌ و جایزه‌ می‌شوند. آنها دوست‌ داشتن‌ را بیشتر تجربه‌ می‌کنند و از حمایت‌های‌ اجتماعی‌ لذت‌ می‌برند.
۴) کنترل‌ شخصی‌ : مردم‌ شاد عقیده‌ دارند که‌ سرنوشتشان‌ را خودشان‌ انتخاب‌ می‌کنند
هر قدر کنترل‌ افراد بر موقعیت‌ها بیشتر شود، سلامتی‌ و روحیه‌شان‌ نیز بطور قابل‌ توجهی‌ گسترش‌ می‌یابد. افراد شاد مدیریت‌ زمان‌ را بر عهده‌ دارند و همین‌ امر آنها را خوشحال‌ می‌کند. اوقات‌ فراغت‌ و بیکاری‌ بخصوص‌ برای‌ کسانی‌ که‌ در بیرون‌ از منزل‌ کار می‌کنند و نمی‌توانند وقتشان‌ را با چیزهای‌ مفید پر کنند، ناراضی‌ کننده‌ است‌. آنها اغلب‌ دیر می‌خوابند و جلوی‌ تلویزیون‌ لم‌ می‌دهند و به‌ این‌ ترتیب‌ اوقات‌ خودشان‌ را پر می‌کنند. در حالی‌ که‌ مردم‌ شاد، وقتشان‌ پر و با برنامه‌ است‌، آنها وقت‌ شناس‌ و کارآمد هستند ولی‌ افراد ناشاد وقتشان‌ غالباً خالی‌، باز و غیر متعهدانه‌ است‌، غالباً انجام‌ کارها را به‌ تعویق‌ می‌اندازند و بی‌ کفایت‌ هستند.
چهار ویژگی‌ که‌ در بالا ذکر شد مربوط‌ به‌ آدمهای‌ شاد بود حال‌ به‌ جستجوی‌ این‌ چهار ویژگی‌ در خودتان‌ بپردازید، در صورتی‌ که‌ واجد این‌ مؤلفه‌ها بودید، بدانید که‌ جزء آدم‌های‌ شاد و خوشحال‌ دسته‌ بندی‌ می‌شوید.
آنها خودشان‌ را دوست‌ دارند و اطمینان‌ دارند که‌ دیگران‌ هم‌ آنها را دوست‌ خواهند داشت‌.
... بیشتر به‌ نکات‌ خوب‌ و مثبت‌ خود توجه‌ می‌کنند، کمتر خودشان‌ را سرزنش‌ می‌کنند، خودگویی‌های‌ منفی‌ را متوقف‌ می‌کنند.
افراد شاد مدیریت‌ زمان‌ را بر عهده‌ دارند و همین‌ امر آنها را خوشحال‌ می‌کند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید