چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چـه زمانی غذا بـخوریم؟


چـه زمانی غذا بـخوریم؟
یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در گوارش درست، زمان صرف غذاست. به طور حتم تا به حال توصیه‌های زیادی در این باره خوانده یا شنیده‌اید، طبق جدیدترین تحقیقات، دانشمندان و پزشکان علوم تغذیه پیشنهادهایی داده‌اند که به چند مورد اشاره می‌شود. همان طور که می‌دانید گوارش نامناسب سبب انباشته شدن مواد زائد و سموم در بدن و در نتیجه کاهش انرژی می‌شود. جسم انسان با ضرب آهنگ‌های طبیعت و دنیای اطرافش در تعامل و ارتباط مستقیم است،
بنابراین در روز که خورشید در بالاترین نقطه آسمان قرار دارد بیشترین انرژی را به محیط ساطع می‌کند و بهترین زمان برای گوارش و هضم صحیح غذاست، بنابراین باید وعده غذایی سنگین و اصلی را ناهار قرار دهید.
می‌دانید عادت غلط مردم غرب خوردن صبحانه سنگین و اغلب ما ایرانیان خوردن شام سنگین است. این زمان نامناسب بوده و برای سلامتی و تامین انرژی بدن بسیار مضر است. با توجه به این مطلب اگر صبح، زیاد احساس گرسنگی نمی‌کنید بهتر است از خوردن صبحانه صرف‌نظر کنید و انرژی گوارشی خود را برای زمان صرف ناهار بگذارید. توصیه دیگر روش پاکسازی دستگاه گوارش به وسیله نوشیدن مکرر آب داغ در طی روز است. با خوردن هر نیم ساعت آب گرم به دفع مواد زائد و سموم از بدن، کمک می‌کنید، همچنین این روش به افرادی که از خستگی مزمن رنج می‌برند، توصیه می‌شود.
توصیه بعدی این‌که هر چند وقت یک‌بار در تمام طول روز مایعات مصرف کنید، یعنی یک روز کامل از خوردن هر گونه غذای جامد خودداری کنید. با این کار به دستگاه گوارش خود استراحت می‌دهید. پس از گوارش، مهم‌ترین عامل در رفع خستگی و گوارش خوب، خوردن غذاهای مناسب و کیفیت تغذیه در بدن انسان به شمار می‌رود. همان طور که می‌دانید غذای مناسب با میزان انرژی در بدن ما ارتباط مستقیم دارد. می‌توان غذاها را از این جهت به دو دسته تقسیم کرد.
۱) غذاهای نیروبخش
۲‌ ) غذاهای تحلیل برنده انرژی
برای این‌که به این نکته پی ببرید به تغذیه خود در روزهای گذشته توجه کنید. اگر غذاهای مانده یا حاضری خورده‌اید به دلیل این‌که هضم آنها دشوارتر است باعث ایجاد سموم و مواد زائد می‌شود و انرژی لازم به بدن را نمی‌رسانند و شما احساس خستگی و کسالت می‌کنید.
● غذاهای نیروبخش
▪ میوه‌ها و سبزیجات تازه-‌ شیر-‌ گندم و غذاهای تهیه شده از گندم مثل نان و ماکارونی - برنج، جو، عسل-‌ کشمش، خرما، انجیر، بادام-‌ روغن زیتون- ‌لوبیا به ویژه سوپ لوبیا
● غذاهای تحلیل برنده
▪ گوشت قرمز
غذاهای کهنه و مانده مثل پنیر، غذاهای دودی و ترشیجات-‌ پیاز، سیر، قارچ-‌ سیب‌زمینی و سایر سبزیجاتی که زیر خاک رشد می‌کنند (هویج و چغندر استثنا هستند)
▪ شکر تصفیه شده و قهوه برای داشتن یک برنامه غذایی متعادل باید هر شش طعم را در هر روز در وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید.
▪ ‌شیرین -‌ ترش - ‌شور -‌ تند -‌ تلخ -‌ گس
منبع : ایران استرالیا


همچنین مشاهده کنید