پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سرکه


سرکه
خیلی از ما انسان ها در مورد بیشتر چیزهایی که می خوریم و استفاده می کنیم، اطلاع کامل و کافی نداریم و گاهی اوقات در خوردن و یا نخوردن برخی از این نعمات الهی دچار سردرگمی و تردید می شویم و با نداشتن اطلاعات کافی و یا اطلاعات نادرست به خود و دیگران صدمه می زنیم.
در پست این بار برای شما در مورد سرکه مطالبی قرار داده ام و امیدوارم که از خواندن آن لذت ببرید و در ضمن به اطلاعات عمومی شما افزوده شود. این اطلاعات کاملا تثبیت و تایید شده می باشد و نیز به این دلیل این مطالب را گذاشتم چون اکثر شما دوستان حتما از این ماده معجزه آسا استفاده می کنید تا به غذای خود طعمی لذیذ ببخشید.
● خواص درمانی: خیلی زود نفوذ می‌کند. از بین برنده اخلاط غلیظ، خشک کننده رطوبتها، قطع صفرا و برطرف کننده عطش، قطع کننده خونریزی بینی، اشتها را تحریک می‌کند و کار دستگاه هضم گوارش را تا حدی آسان می‌سازد، مداومت در خوردن آن صبح ها قبل از صبحانه بدن را لاغر و پیه شکم را آب می‌کند.
چند قطره آن را با آب مخلوط کنید و بخورید مسمومیت از دود و دم زغال را برطرف می کند.
خوردن آن مخلوط با بادام یا روغن گل یا گلاب یا آب خیار جهت تسکین سرسام و هذیان مفید است.
اگر شب مقداری نخود در آن بخیسانید و صبح بخورید انگل های معده را از بین می‌برد.
مقداری پیاز خشک را ورق ورق کرده در سرکه بجوشانید تا آماده شود بعد یک هفته در آفتاب بگذارید سپس صاف نموده و هر روز صبح ناشتا دو درم آن را بیاشامید. برای رفع بدبویی دهان که به مشارکت معده باشد مفید و مزمزه آن با نمک برای قطع خون بن دندان که کنده شده باشد نافع است.
برای رفع لق بودن دندانها و تسکین درد آن سرکه را روزی چند بار در دهان قرقره کنید.
مقداری سیاهدانه را در آن بپزید بعد آن سرکه را در دهان بگیرید، دندان دردی که از رطوبت باشد ساکت می‌شود.
بخور آن در گوش برای رفع طنین صدای گوش و سنگینی شنوایی و باز کردن گرفتگی‌ها و تقویت شنوایی مفید است. بو کردن مداوم آن یا بخور در موقع جوشاندن آن یا تر کردن دستمال در سرکه گرم و گذاشتن روی پیشانی سردردهای کهنه و مزمن و سردردی که از غلبه صفرا باشد را درمان می کند.
ریختن قطره سرکه کهنه در گوش برای تسکین درد گوش مفید است.
اگر سرکه را به داخل دماغ بمالید و قهوه سائیده را هم با سرکه مخلوط نموده به پیشانی بمالید و آن را ببندید و نفس های عمیق بکشید، سردردی که از دم یا بو یا گاز باشد را درمان می‌کند.
اگر دستمالی را در سرکه گرم فرو برده و روی پیشانی نگه دارید، سردردی که از آفتاب زدگی باشد را درمان می‌کند.
روغن مغز بادام تلخ سائیده را با آن مخلوط کنید و بمالید، ترکهای پوست و زخمهای شدید و عفونی را درمان می‌کند و کک و مک را به مرور برطرف می سازد، مالیدن آن در پشت چشم بینایی را تقویت می‌کند.
هر روز آن را بمالید، برای درمان انواع سوختگی و درمان زخمهای عفونی، زخم سفلیس و گند طاول مفید است. اگزمان و باد سرخ و خارش بدن را تسکین می‌دهد. برای درمان گزیدگی حیوانات سمی گرم نافع است. عقربک و سفیدک ناخن را برطرف می‌سازد.
آن را با آب رقیق کرده بعد نمک بزنید و دائم در گلو قرقره کنید آنژین و گلو درد کهنه و مزمن را درمان می‌کند و از خونریزی گلو جلوگیری‌ می‌نماید و اگر زالو یا کرم در گلو مانده باشد آن را می‌کشد.
دائم سرکه کهنه را بو کنید و هر شب سرکه را با گلاب مخلوط نموده در چشم بچکانید. زردی چشم که پس از بیماری یرقان مانده باشد را مرتفع می سازد.
آنرا با عسل مخلوط نموده و هر شب بر دور چشم ضماد کنید تا کبودی در چشم را برطرف سازد.
گل ارمنی را در آن حل کرده و بمالید، خارش بین انگشتان را برطرف می‌سازد.
تخم ترب کوبیده را با آن مخلوط کنید و ضماد نمایید. قانقاریا یا مردگی اعضاء که در اثر عفونت های مزمن باشد را درمان می کند.
اگر فردی به حالت بیهوشی افتاده است دو سه قطره سرکه در بینی او بچکانید سبب به هوش آمدن شخص می گردد.
کمی کافور در آن مخلوط کنید و بمالید ورم پلک چشم را از بین می‌برد.
گرفتن سرکه پای دندانها ورم درد لثه که از گرمی مزاج باشد را درمان می‌کند.
هر صبح و شب هر بار یک مثقال زیره را نیم کوب کرده در یک استکان سرکه بجوشانید بعد آنرا صاف کرده بخورید. تب های دوره ای را درمان می‌کند.
اگر آهک آب ندیده را در آن حل کنید و هر شب بجایی که می خواهید مو روییده نشود بمالید. کم‌کم پیاز مو را ضعیف می‌کند و دیگر مو نمی‌روید.
● تذکر: برای اشخاص پیر و سالخورده و اشخاص سوداوی مزاج و بیماران مبتلا به بیماریهای ریوی، سرفه تازه و خشک، درد مفاصل، ضعف حضاء و آلات داخل شکم، برای رحم و اعصاب و افعال مرتبط با اعصاب، مضر است. مداومت در خوردن آن موجب استسقاء ضعف دید چشم، زردی رنگ رخسار و لاغری بدن می شود.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید