جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۲ اکتبر ــ درسی بزرگ: نخست وزیری که قربانی عادت بد خود


۲۰ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۲ اکتبر ــ درسی بزرگ: نخست وزیری که قربانی عادت بد خود
یازدهم اکتبر (روزی چون امروز) در سال ۱۹۸۳ تاناکا کاکوئیTanaka Kakuei نخست وزیر پیشین ژاپن محکوم به رشوه گیری (پورسانت) از شرکت هواپیمایی آمریکایی لاکهید شد و به چهار سال زندان و بازگرداندن پول به خزانه دولت محکوم گردید و از فرط اندوه سکته خفیف مغزی کرد و از ناحیه صورت فلج شد و طولی نکشید که درگذشت. وی در طول رسیدگی قضایی نیز به دلیل افسردگی و اضطراب به الکل پناه برده و در نتیجه به بیماری فشار خون و مرض قند دچار شده بود و حلاوت زندگانی را از دست داده بود.
تاناکا در جریان خرید هواپیماهای مسافربر از نوع «ال ـ۱۰۱۱ » یک میلیون و هشتصد هزار دلار هدیه! گرفته بود. موضوع هنگامی برملاء شد که میان کارخانه های هواپیماسازی آمریکا اختلاف افتاد و موضوع پورسانت ها در رقابت برای فروش به روزنامه ها درز کرد و سنای آمریکا با توجه به افشاگری روزنامه ها، مدیران شرکت لاکهید را احضار و آنان به دادن پورسانت از جمله به تاناکا اعتراف کردند. هنری کیسینجر تلاش بسیار کرد که روی قضیه سرپوش گذارده شود که موفق نشد و تاناکا که در دهه ۱۹۷۰ دو بار نخست وزیر ژاپن بود تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.
تاناکا که در نوجوانی زندگانی سختی را پشت سر گذارده بود از دهه های بعد عمر وارد کار معاملات و مقاطعه کاری شد، سپس وارد سیاست شد، در خانواده خود ازدواجهای سیاسی را ترویج داد، با سیاستمداران و دولتمردان رفت و آمد کرد و بالاخره به معاونت وزارت دادگستری ژاپن منصوب شد که در این سمت برای فیصله دادن به مشکلی، از اتحادیه کارگران معادن زغال سنگ که با صاحبان آنها اختلاف داشتند معادل ۱۲۸ هزار دلار رشوه گرفت که پس از افشاء قضیه، سمت خود را از دست داده و به دنیای معامله گری و مقاطعه کاری باز گشته بود. این بار با دادن کمک مالی به برخی از احزاب و تبلیغات انتخاباتی نامزدهای معین، باردیگر خود را وارد صحنه کرد و نسل جوان که از سابقه رشوه گیری او بی خبر بود وی را به مجلس فرستاد و پلکان ترقی را تا نخست وزیری بالا رفت ولی عادت بد خود را فراموش نکرد و از لاکهید پورسانت گرفت و با این عمل خود را از همه چیز به هیچ تبدیل کرد و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید