پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۲ اکتبر ــ بالاخره «لولا دا سیلوا» رئیس کشور برزیل شد


«لویز لولا دا سیلوا » که در انتخابات اکتبر سال ۲۰۰۲ کشور ۱۷۶ میلیون نفری برزیل ــ دومین کشور پرجمعیت قاره آمریکا ــ بالا ترین میزان آراء را به دست آورد و رئیس این کشور شد در خانواده ای فقیر به دنیا آمده بود به گونه ای که مجبور شد در ۱۲ سالگی خودرا از مدرسه روزانه به شبانه منتقل کند تا بتواند روزها واکسی دوره گرد شود و به مادر کارگرش که هفت فرزند داشت کمک برساند . اودبیرستان شبانه فنی را به اتمام رساند و در یک کارخانه چوب بری و ورق آهن « رنده گر » شد و برادرش به حزب کمونیست پیوست . داسیلوا که اره کارخانه نیمی از یک انگشت کوچک اورا قطع کرده کارگران کارخانه را تشویق به تاسیس اتحادیه برای دفاع از حقوق خود کرد. نخستین همسرش به دلیل نداشتن پول بیمارستان ، هنگام وضع حمل در گذشت و در همین اثناء برادر کمونیستش هم دستگیر و شکنجه شد و داسیلوا که شهرت « اعتصاب راه ا نداز » یافته بود حزب « کارگران » را برپایه افکار تروتسکی ( سوسیالیسم انعطاف پذیر) تاسیس کرد و پس از این که به ریاست سندیکای کارگران فلزکار برزیل انتخاب شد و اندکی بعد هم به زندان افتاد شهرت ملی به دست آورد و هرچه شهرت او بیشتر می شد بر اعضای حزبش افزوده می گردید .
پس از فروپاشی شوروی و به حالت دفاعی در آمدن سوسیالیستها در سراسر جهان ، داسیلوا گفت که حزب او از این پس همانند درختی خواهد بود که تنه اش سوسیالیست و شاخه هایش تا حد سوسیال دمکرات انعطاف پذیر خواهند بود و با این عمل روشنفکران ، محیط زیستی ها و بسیاری از کسبه جزء را با خودهمراه کرد. وی سپس هدف حزب را عمومی تر کرد که عبارتست از دفاع از منافع کشور ، رفاه مردم ، ساختن جامعه بدون تبعیض ، مبارزه بی امان با تبه کاری و خیانت و نیز درپیش گرفتن همزیستی با سایر نظامها . شعار او در انتخابات اخیر این بود : به کسی رای دهید که گرسنگی خوردن ، فقر و تبعیض را با پوست و گوشت خودلمس کرده باشد .
انتشار بیوگرافی او در استانه انتخابات و توزیع بموقع آن کمک بزرگی به پیروزی اش کرد . داسیلوا مبارزه منفی در انتخابات را تا این حد که کارهای عمومی ناصحیح نامزد رقیب و کارهایی که می توانست بکند و نکرد ه اعلام شود تا رای دهندگان روشن باشند و با چشم باز به صندوقهای رای گیری بروند رد نمی کند .
پیروزی داسیلوا یک معنای بزرگتر هم دارد و آن رد نظام اقتصادی بازار آزاد از سوی برزیلی ها است که باعث بیکاری ، افزایش قیمتها وتورم پول ( پایین رفتن بهای برابری پول ملی ) شده است .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید