چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۱مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۳ اکتبر ــ برخی دیگر از رویدادهای ۱۳ اکتبر


● ۱۸۴۳: سازمان یهودیان B’nai B’rith در نیویورک تاسیس شد.
● ۱۸۷۲: جورج واشنگتن کلنگ ساختن کاخ سفید را در محل فعلی آن بر زمین زد. این کاخ پس از تکمیل ساختمان از سال ۱۸۱۸ مورد استفاده سران فدراسیون آمریکا (ایالات متحده) قرار گرفت.
● ۱۸۶۰: نخستین عکس هوائی گرفته شد. این عکس از داخل یک بالن با دوربین دستی برداشته شد.
● ۱۹۱۸: در پی کناره گیری طلعت پاشا، عثمانی از جنگ جهانی اول خارج شد. این جنگ که در عین حال به عمر امپراتوری های عثمانی و اتریش پایان داد و به بلشویکهای روسیه کمک کرد تا انقلاب کنند، یک ماه بعد در یازدهم نوامبر ۱۹۱۸ پایان یافت.
● ۱۹۲۲: دولت یونان که به دلایل تاریخی در صدد ضمیمه ساختن مناطق اطراف دریای مرمره به خاک خود برآمده بود و با استفاده از شکست عثمانی در جنگ جهانی اول و نبود یک دولت حاکم در استانبول ،به این مناطق نیرو فرستاده بود چون قدرتهای بزرگ اروپایی ( فاتحان جنگ ) را در کنار خود ندید و بعلاوه در برابر خود ژنرال مصطفی کمال پاشا را که برای نجات باقیمانده عثمانی قدم به میدان نهاده بود مشاهده کرد اعلام داشت که آماده مصالحه است و اندکی بعد جنگ طرفین یایان یافت.
● ۱۹۳۱: دولت اسپانیا سیاست جدائی کلیسا از دولت را اعلام داشت و برای نخستین بار پس از مسیحی شدن اسپانیایی ها ، همان راهی را در پیش گرفت که ۱۴ دهه پیش از آن اصلی از قانون اساسی ایالات متحده شده بود.
● ۱۹۳۶: استالین ۱۵ هواپیمای نظامی به کمک جمهوری خواهان اسپانیا که با فرانکوی سلطنت طلب می جنگیدند فرستاد.
● ۱۹۶۷: دولت مصر دولت واشنگتن را متهم کرد که در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل به اسرائیلی ها اطلاعات نظامی داده بود تا بتوانند نیروی هوایی مصر را شکست دهند و برای این منظور در آبهای مدیترانه و در نزدیکی ساحل مصر کشتی جاسوسی مستقر ساخته بود.
● ۱۹۷۲: یک هواپیمای مسافربر حامل اعضای یک تیم ورزشی در کوههای آند سقوط کرد، بیشتر سرنشینان آن زنده ماندند ولی به علت تاخیر در رسیدن کمک، از گرسنگی مجبور شدند گوشت مردگان را بخورند و این ماجرا سوژه چند کتاب و فیلم سینمایی شده و روانشناسان برپایه آن نظرات خود را تکمیل کرده اند.
● ۱۹۸۱: حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر شد و این مقام را تا به امروزحفظ کرده است که پاره ای از تحلیلگران گفته اند که چه فرقی میان ریاست جمهوری طولانی با سلطنت؟!.
● ۱۹۸۳: نخستین کمپانی سلفون (موبایل) در آمریکا آغاز بکار کرد. برخلاف ایران، دریافت سلفون در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر نیاز به خرید امتیاز و ودیعه و ... ندارد و برای داشتن آن، کمپانی ها جایزه هم می دهند و در روزهای ملی و تعطیلات آخر هفته استفاده از آنها برای تماس با نقاط دور دست (لانگ دیستنس) رایگان است.
● ۱۹۸۸: گورباچف که سیاست های او به انهدام شوروی و بلوک شرق و عقب نشینی کمونیسم انجامید اعلام داشت که به جای مزارع اشتراکی ، اراضی زراعی را باید به کشاورزان اجاره داد که تنها تصمیم منطقی او تلقی شده است.
● ۱۹۹۹: سنای آمریکا پیشنهاد پیوستن این کشور به پیمان منع کامل آزمایش های اتمی (C.T.B.T) را که در سپتامبر ۱۹۹۶ در مقر سازمان ملل توسط ۷۱ کشور امضاء شده بود رد کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید