جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آدم خوب هم اشتباه می‌کند


آدم خوب هم اشتباه می‌کند
هیچ‌کس از خطا و اشتباه بری نیست اما در عین حال هیچ‌کس هم از انتقاد خوشش نمی‌آید.
همه ما دوست داریم باور کنیم هر کاری که می‌کنیم درست است. حتی اگر خلاف آن حقیقت داشته باشد. وقتی اشتباهی مرتکب می‌شویم، ترجیح می‌دهیم کسی متوجه نشود. اما در زندگی خانوادگی نمی‌توان چیزی را از هم پنهان کرد. ممکن است همسرتان متوجه اشتباه شما شود و آن را به شما گوشزد کند. در واقع این وظیفه اوست که اشتباهات شما را ببیند و کمک کند که در آینده دیگر مرتکب آنها نشوید. با این حال هر قدر او سعی کند مثبت باشد، باز هم شنیدن انتقاد ناراحت کننده است. اگر سه نکته را به خاطر داشته باشید، از تلخی انتقاد کمی کاسته می‌شود.
۱ ) هرگز تدافعی عمل نکنید، این فقط بی ثباتی و عدم اعتماد به نفس شما را نشان می‌دهد و در ضمن طغیان‌های احساسی به ندرت چیزی را حل می‌کنند و معمولا وضع را بدتر می‌کنند.
۲ ) اگر انتقاد را بیش از یک بار شنیده‌اید حتما آن را جدی بگیرید و به آن توجه کنید. اگر افراد متعددی یک نظر مشابه بدهند حتما اشکالی وجود دارد که باید حل شود.
۳ ) شرایط انتقاد را در نظر بگیرید, آیا شخصی که از شما انتقاد کرده از چیز دیگری دلخور است ؟ آیا این واکنش تند دلیل خاصی دارد؟
۴ ) یاد بگیرید آرام باشید. کار آسانی نیست اما می‌توانید یاد بگیرید حتی در شرایط سخت آرامش خود را حفظ کنید، کشیدن نفس‌های عمیق و آرام کمک می‌کند.
۵ ) خود را از رفتار خود جدا کنید. حتی آدم‌های خوب هم ممکن است رفتارهای نادرست از خود بروز دهند. اشتباه کردن به معنای بد بودن شما نیست.
۶ ) سعی کنید چیزی یاد بگیرید. ممکن است یک انتقاد درس بزرگی برای شما در بر داشته باشد. بعدا به آن انتقاد بیشتر فکر کنید. اگر بجا بود ببینید چگونه می‌توانید اشکال را برطرف کنید و پیشرفت کنید.
با اینکه ما انتقاد را منفی می‌دانیم اما در واقع انتقاد می‌تواند یک نیروی مثبت در کمک برای پیشرفت به حساب بیاید. شاید هرگز از انتقاد خوشتان نیاید اما می‌توانید یاد بگیرید آن را بپذیرید و از آن برای بهتر شدن رفتارتان استفاده کنید. آن وقت درمی‌یابید که انتقاد آنقدر‌ها هم که فکر می‌کرده‌اید ناراحت کننده نیست، بلکه راهی است برای اصلاح کردن خطاها و اشتباه‌ها و عادت‌های بدرفتاری. همه ما دوست داریم به تکامل برسیم و به سمت سعادت بشری حرکت کنیم در این راه قطعا از گوشزدهای دیگران بی نیاز نیستیم. پس گوش به زنگ باشید و برای رفع ایراداتتان کمر همت ببندید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید