شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

با غذا به جنگ سرماخوردگی


با غذا به جنگ سرماخوردگی
به نظر میرسد که مردم بیشتری با نزدیک شدن به فصل سرما و زمستان از سرماخوردگی رنج میبرند. شاید یکی از دلایل این باشد که سرمای هوا باعث میشود تا افراد تمایل داشته باشند بیشتر وقت خود را در محلهای سرپوشیده و اماکن دربسته بگذرانند، جایی که اگر یک فرد مبتلا به سرماخوردگی و حاوی ویروس وارد شود، خطر سرایت آغاز میگردد.
البته میگویند اکثر ویروسهای سرماخوردگی در محیطهای با رطوبت کم زنده میمانند و این شرایطی است که ماههای سرد زمستان در اتاقهایمان آنرا فراهم می آورد. امکان دارد هوای سرد زمستان، راههای تنفسی ما را خشک کند که زمینه را برای سرماخوردگی آماده میکند.
معمولا سرماخوردگی دوره ای ۴ تا ۱۰ روزه دارد و تقریبا اولین آثار آن پس از ۲ تا ۳ روز ظاهر میشود. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف میتواند عامل سرماخوردگی باشد. این ویروسها بسادگی منتشر میشوند. وقتی کسی عطسه یا سرفه میکند یا حتی حرف میزند میتواند ویروسها را در هوا منتشر کند.
این ویروسها میتوانند ساعتها در بیرون بدن زنده بمانند، پس عامل انتقالی آنها علاوه بر مستقیم، غیرمستقیم هم خواهد بود. حتی دست دادن با شخص سرماخورده نیز میتواند شما را مبتلا کند.
● نشانه ها
▪ نشانه های سرماخوردگی عبارتند از:
۱) سرفه، احساس خراش و درد در گلو از داخل
۲) صدای خشک و دورگه
۳) آبریزش بینی و عطسه
۴) احساس بیماری
۵) خستگی و سردرد
۶) آب ریزش چشم
● آیا در معرض خطر هستید؟
معمولا بچه ها بیش از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی هستند. خانمها چون با کودکان در تماس هستند هم مستعد درگیری میباشند. افراد خسته، مضطرب، دارای آلرژی بینی و گلو نفرات بعدی محسوب میشوند.
● پیشگیری
رعایت اصول بهداشتی فردی زیر برای پیشگیری مهم است:
۱) دستها را مرتب و بارها بشوئید.
۲) وقتی عطسه یا سرفه میکنید، دهان خود را ترجیحا با دستمال بپوشانید.
۳) هرجایی را که با دست در تماس است توسط مواد میکروب کش، ضدعفونی کنید.
۴) هرگز با دستهای آلوده، چشمها و بینی خود را لمس نکنید.
۵) رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
۶) زیاد بخوابید.
۷) از صرف مشروبات الکلی جدا بپرهیزید.
۸) تا حد ممکن از رفتن به اماکن شلوغ اجتناب کنید و کمتر با مردم سرماخورده تماس داشته باشید.
هرچند واکسن هم وجود دارد اما به دلیل ازدیاد انواع ویروسها، کاربرد جامع ندارد.
● رژیم غذایی مناسب
ـ آب زیاد بنوشید - در خلال سرماخوردگی در روز حداقل ۲ لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب گرم موثرتر است. مثلا آب داغ، چای داغ، سوپ و آبگوشت رقیق بخورید.
سوپ مرغ - تخقیقات نشان داده که سوپ مرغ در درمان سرماخوردگی موثر است. ترکیبی به نام Cystine در سوپ مرغ وجود دارد که به همراه کمی ماده تند مانند فلفل در سوپ میتواند سرماخوردگی شما را بهبود بخشد.
ـ کمی باکتری سالم! - مواد تخمیری حاصل از شیر مانند ماست دارای نوعی باکتری (اسید لاکتیک) است که میتواند به درمان سرماخوردگی کمک کند. وقتی یکبار ماست خورده شود، میکروبهای آن در دستگاه گوارش وارد شده و کار سلامت سازی خود را آغاز میکنند. خوردن روزی یکبار از فرآورده های تخمیری شیر مانند ماست میتواند جلوی سرماخوردگی را بگیرد.
ـ ویتامین C بخورید - مصرف زیاد ویتامین C در درمان سرماخوردگی نقشی اساسی دارد. هرچند این ویتامین عامل پیشگیری ندارد اما میتواند دوره درمان سرماخوردگی را کوتاه کند. سعی کنید روزانه با مصرف مرکبات، این ماده را به بدنتان برسانید.
ـ ویتامین E بخورید - ویتامین E عمل درمان روی سرماخوردگی انجام نمیدهد اما عامل پیشگیری دارد . این ویتامین در دانه گندم، گردو، روغن نباتی، سبزیجات به وفور یافت میشود.
مصرف زینک (روی) - مصرف Zinc Iozenges میتواند دوره درمان سرماخوردگی را کم کند. البته این مسئله هنوز صددرصد ثابت نشده اما مطالعات نشان میدهد که وقتی این ماده در دهان آب میشود، ماده زینک (روی) آن آزاد شده و به ویروس سرماخوردگی میچسبد و بدین ترتیب، ویروس نمیتواند وارد سلول دهان و گلو شود، پس نمیتواند تولید بیماری کند. برای درمان سرماخوردگی خوردن روزانه چند عدد قرص از این نوع تجویز میشود. وقتی اثرات سرماخوردگی رفع شد، قرص را قطع کنید. سعی کنید در رژیم روزانه خود حتما از مواد غذایی حاوی زینک مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، ماست، آرد سبوس دار و مرغ استفاده کنید.
ـ سیر (آلیوم ساتیم) - سیر یکی از مهمترین مواد غذایی پیشگیری از سرماخوردگی محسوب میشود. روزانه در آشپزی حداقل یک حبه سیر مصرف کنید.
منبع : سایت کامتونت


همچنین مشاهده کنید