پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۹ اکتبر ــ سرنوشت قانون منع مداخله کارکنان دولت ایران در معاملات دولتی و قانون «از کجا آورده ای»


۲۷ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۹ اکتبر ــ سرنوشت قانون منع مداخله کارکنان دولت ایران در معاملات دولتی و قانون «از کجا آورده ای»
۱۹ اکتبر۱۹۵۸ دولت وقت لایحه منع مداخله وزیران، نمایندگان مجلس و کارمندان دولت و موسسات عمومی (عرفا وابسته به دولت) را درهرگونه معاملات دولتی به مجلس داد که بعدا به تصویب رسید و هنوز گزارشی از لغو این قانون به دست نیامده است.
دولت وقت متعاقب این لایحه، دو روز بعد لایحه «از کجا آورده ای؟» را به مجلس داد که آن هم به تصویب رسید، اما جز یک سال و اندی به اجرا درنیامد. این دو قانون معلق از مهمترین قوانین ایران ـ از آغاز مشروطیت به شمار آمده اند.
به نظر نمی رسد که دانشگاهیان و محققان داخلی «چرا ها»ی تعلیق این دو قانون خوب و ضروری را بررسی و منتشر کرده باشند. در خارج از ایران در این زمینه تحقیقاتی صورت گرفته که در حاشیه یکی از آنها تفسیر جالبی آمده است که چند جمله از آن از این قرارند:
... چون ـ به دلیل داشتن تحصیلات مدرن، در احمد شاه قاجار بلوغ سیاسی، حس وطندوستی و توجه به منافع ملی مشاهده شد؛ برکنارش کردند، برای برکناری رضا شاه که از اواسط کار راه مستقل ملی در پیش گرفته بود؛ از فرصت وقوع جنگ حهانی دوم بهره بردند و تبعیدش کردند، و سرنوشت پسرش نیز از زمانی که در مصاحبه هایش از استقلال ملی و تمدن بزرگ سخن به میان آورد ـ با این که این مطالب از مرحله حرف خارج نشد ـ قابل پیش بینی بود. بنا براین، سرانجام قوانین ملی اصلاحگر هم در ایران ، از این چارچوب خارج نبوده است. گمان می رود که به سود برخی قدرت ها نباشد که ایرانیان بتوانند سر بلند کنند. دیدیم که پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ پیشرفتی در وضعیت ایران حاصل نشد. شتاب پیشرفت ایران در هفت سال اول دهه ۱۹۷۰ چشمگیر بود، ولی.... ایران در دو قرن گذشته یک معما برای تاریخ نگاران شده است. تاریخ نگاران هنوز به درستی همه عوامل را نمی شناسند که چرا ایران نباید رشد کند؟!.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید