سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۳۰مهر ۱۳۸۶ ــ۲۲ اکتبر ــ روزنامه نگار انقلابی آمریکا که در انقلاب های روسیه و مکزیک شرکت داشت


۳۰مهر ۱۳۸۶ ــ۲۲ اکتبر ــ روزنامه نگار انقلابی آمریکا که در انقلاب های روسیه و مکزیک شرکت داشت
امروز زادروز «جان ریدJohn Reed» روزنامه نگار انقلابی امریکا است که ۲۲ اکتبر ۱۸۸۷ به دنیا آمد و تنها ۳۳ سال عمر کرد. وی تنها آمریکایی است که در کنار دیوار کرملین در میان رهبران و انقلابیون شوروی مدفون شده است.
«جان» که افکار سوسیالیستی داشت برای تهیه اخبار مربوط به انقلاب مکزیک در صف انقلابیون این کشور قرار گرفت و مبارزه کرد. برای پوشش اخبار جنگ جهانی اول هم سرباز شد و به جبهه رفت. او برای برای اطلاع از اوضاع ناآرام روسیه، مشکلات و نارضایتی ها مردم به این کشور رفت و در سال ۱۹۱۷ با لنین ملاقات کرد و با او دوست شد و سپس پا به پای بلشویکهای در انقلاب شرکت جست.

در بازگشت به آمریکا، «جان» به تاسیس حزب کمونیست این کشور کمک و روزنامه «توده ها» را سردبیری کرد. پس از انشعاب حزب کمونیست آمریکا، دبیر یکی از شعب آن شد و در این سمت، چون خود را در معرض تعقیب پلیس دید ، به روسیه رفت تا آب از آسیاب بیافتد که در اینجا به تیفوس دچار شد و ۱۹ اکتبر ۱۹۲۰ در گذشت. کتابهای متعدد از او باقی مانده است از جمله کتاب «ده روز که جهان را تکان داد» . این کتاب درباره انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه است و چون حاوی اطلاعات دست اول است ماخذکار مورخان و پژوهشگران قرار گرفته است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید