پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

توصیه هائی لازم برای لاغری


توصیه هائی لازم برای لاغری
هرگاه صحبت از لاغری و دستیابی به یک اندام زیبا و متناسب می شود، هر کس آگاهی هایی را که از این سو و آن سو کسب کرده به میان می آورد و فقط به این موضوع اشاره می کند که چی بخوریم، چی نخوریم.
در این میان مهمترین مسئله ای که از سوی همگان نادیده گرفته می شود، حفظ وزن مطلوب است. به راستی، کم کردن وزن راحت تر از حفظ وزن است
. به طور کلی باید دانست، خرید موادغذایی تازه، تهیه غذا توسط خود فرد و خودداری از خرید غذاهای آماده و کنسروی از ارکان یک رژیم غذایی صحیح به شمار می رود. پرکردن قفسه ها و یخچال از موادغذایی کم چرب و کم کلسترول نیمی از کار است. نیم دیگر آن، رساندن آنها به سر میز غذا بدون اضافه کردن چربی بیشتر است. در عین حال که به روشی تهیه می شود که اعضای خانواده همچنان از خوردن آن لذت می برند.
قدم اول، زدودن چربی اضافه قبل از پخت غذا است. این کار از طریق گرفتن پوست مرغ، جداکردن چربی های گوشت قرمز، کباب کردن، آب پز یا بخارپز نمودن عملی است.
گام بعدی در طراحی یک رژیم غذایی عالی، توجه به سه قانون کاهش، جایگزین و اصلاح است که بایستی در دستورکار آشپزی قرار گیرد و ما در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
▪ سبزیجات را با گیاهان معطر آب پز کنید. مثلاً لوبیا سبز را با شوید و یا هویج را با ریحان (به جای افزودن کره یا روغن)
▪ برای غلیظ کردن سوپ یا خورش به جای استفاده از خامه از پوره سیب زمینی یا سایر سبزیجات استفاده کنید.
▪ در سوپ های سفید که از شیر استفاده می شود، حتماً شیر کم چرب به کار ببرید.
▪ گوشت لخم (بدون چربی) را با خواباندن در گیاهان معطر به همراه یک ماده اسیدی نظیر آب گوجه فرنگی، آبلیمو، سرکه و یا ماست نرم کنید.
▪ می توان در پختن شیرینی جات بدون تغییر محصول نهایی شکر را تا حداقل یک سوم کاهش داد.
▪ غذاهایی مثل شیرینی را می توان به وسیله پوره موز، گلابی یا آب سیب شیرین کرد.
▪ از روغن زیتون به جای روغن های مارگارین استفاده کنید.
▪ به جای دو تخم مرغ از یک تخم مرغ و یک سفیده استفاده کرده یا دو سفیده به جای تخم مرغ کامل به کار ببرید.
▪ مقدار گوشت قرمز خورش را کم و به مقدار و تنوع سبزی ها بیفزایید.
▪ تقریباً می توان نمک را در هر غذایی جز خمیر نان، کاهش داد. سبزیجات معطر، فلفل، سیر، پیاز، آبلیمو و سرکه جانشین مناسبی برای نمک به شمار می روند.
منبع : ایرانیان انگلستان


همچنین مشاهده کنید