چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

میخچه یا پینه


میخچه یا پینه
میخچه یا پینه عبارت است از ضخیم‌شدگی یا برجستگی لایه‌های خارجی پوست که معمولا روی نواحی استخوانی مثل مفاصل انگشتان پا به وجود می‌آید.
پینه ضخیم‌شدگی بدون درد پوست است که در اثر فشار یا تحریک مداوم به وجود می‌آید. میخچه مفاصل انگشتان پا و پوست بین انگشتان پا را درگیر می‌کند. در حالی که پینه می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن به‌وجود آید به خصوص دست‌ها و پاها یا زانو‌ها که مرتبا تحت فشار یا تحریک هستند.
● علائم
▪ میخچه:
برجستگی کوچک و دردناک روی کناره یا روی مفصل انگشت پاست . میخچه معمولا ۳ تا ۱۰ میلی‌متر قطر و هسته‌ای سفت دارد.
پینه:
یک ناحیه ناصاف و ضخیم شده پوست که به دنبال فشار یا تحریک مداوم به وجود آمده است.
● علل میخچه و پینه
میخچه و پینه برای محافظت پوست در برابر آسیب ناشی از تحریک مداوم مثل اصطکاک یا فشرده شدن به وجود می‌آید، فشار باعث می‌شود سلول‌های ناحیه با سرعت بیشتری تکثیر یابند و رشد کنند که این امر باعث به‌وجود آمدن رشد خارج از اندازه بافت به صورت برجستگی می‌شود.
▪ کفش‌های نامناسب
داشتن مشاغلی که در آنها دست‌ها یا زانو‌ها تحت فشار هستند مثل نجاری، نویسندگی، نوازندگی گیتار و کاشی‌کاری.
● پیشگیری
از پوشیدن کفش‌هایی که پا را می‌زنند خودداری کنید. از فعالیت‌هایی که باعث وارد آمدن فشار مداوم به نواحی خاص پوست می‌شوند خودداری کنید. در صورت امکان، از وسایل حفاظت کننده مثل دستکش یا زانو‌بند استفاده کنید. اگر علت زمینه‌ساز شناسایی و حذف شود معمولا قابل معالجه است. البته باید سه هفته به آن فرصت داد، اگر علت زمینه‌ساز حذف نشود، عود ضایعه حتی در صورت درمان محتمل است.
● عوارض احتمالی
کمر درد، زانو درد، درد مفصل ران یا درد مچ پا در اثر غیر‌طبیعی راه رفتن فرد به علت درد یا ناراحتی شدید ناشی از فشار آمدن به ضایعه.
● کمک‌های اولیه
منشأ وارد آمدن فشار را در صورت امکان حذف کنید. کفش‌هایی که پا را می‌زنند دور اندازید. از بالشتک‌های مخصوص میخچه یا پینه برای کاهش فشار وارده به ناحیه درگیر استفاده کنید. ناحیه ضخیم شده پوست را با سنگ‌پا مالش دهید تا تدریجا پاک شود. هرگز از تیغ برای برداشتن آن استفاده نکنید. قبل از استفاده از سنگ‌پا ناحیه مربوطه را در آب گرم خیس کنید تا نرم شود.
پس از مالش و پاک کردن لایه‌های فوقانی میخچه یک یا دو بار در روز، روی آن پماد ۵ درصد یا ۱۰ درصد سالیسیلیک بمالید. سپس آن را با چسب بپوشانید.
اگر در اطراف میخچه یا پینه، هرگونه علایم عفونت، مثل قرمزی، تورم، درد، گرما یا حساسیت به هنگام لمس به وجود آید به پزشک مراجعه کنید.
▪ نکته
جراحی ندرتا انجام می‌شود. با جراحی علت زمینه‌ساز برطرف نمی‌شود و تشکیل جوشگاه در محل زخم جراحی با درد همراه است و ممکن است روند التیام را نیز دچار مشکل کند.

مریم صابونی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید