پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

درمان افسردگی


درمان افسردگی
داروهای ضدافسردگی سلول های مغزی را تحریک می کنند.گروهی از دانشمندان اعلام کردند این امکان وجود دارد که داروهای ضد افسردگی محرک رشد سلول های تازه مغزی باشند، این یافته کمک خواهد کرد تا داروهای ضدافسردگی بهتری تولید گردد.
دکتر «توماس اینسل» رییس انستیتوی ملی سلامت روان(NIMII) این یافته جدید را در درک چگونگی عملکرد این داروها مهم می داند. این مطالعه با مطالعاتی که انقباض و کوچک شدن «هیپوکامپ» را ناشی از افسردگی می دانند مطابقت دارد. (هیپوکامپ منطقه ای در مغز است که در فرایندهای یادگیری و حافظه بسیار اهمیت دارد و اخیرا نیز دریافته اند که در افسردگی درگیر است) فشارهای روانی شدید و ضربه های عاطفی که از عوامل اولیه ایجاد افسردگی هستند نیز می توانند دلیل این انقباض و کوچک شدن باشند، دکتر اینسل اظهار داشته است: ما اکنون نمی دانیم که این داروهای ضد افسردگی در ایجاد نرون های جدید در هیپوکامپ موثرند و این تاثیر ممکن است در پاسخ های بالینی، دارای اهمیت باشد. این امکان وجود دارد که در تولید داروهای ضدافسردگی جدید این مساله مورد توجه خاص قرار گیرد و زمانی که فعالیت در جهت یافتن داروهای محرک تولید نرون توسعه یابد، آزمایش های انسانی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر این داروها اثرات ضدافسردگی بر انسان اعمال کنند مشخص خواهد شد که فرایند ایجاد نرون ها نیز در انسان ها رخ خواهد داد.
این مطالعه دلایلی را نیز برای تاخیری که در شروع تاثیر داروهای ضدافسردگی وجود دارد بیان می کند و توضیح می دهد که چرا اثرات درمانی این داروها پس از هفته ها ظاهر می گردد. اگر داروی ضدافسردگی از طریق تحریک تولید نرون ها عمل کنند این تاخیر طبیعی خواهد بود زیرا سلول های اولیه ای که مراحل تکامل خود را سپری می کنند به مدت زمانی نیاز دارند تا تقسیم شده، به سلول متمایز شده ای تبدیل گردند. به سوی جایگاه ویژه خود حرکت کرده و با نرون های دیگر ارتباط برقرار کنند.
برای حصول اطمینان از این یافته که سلول های تازه مغزی در «هیپوکامپ» منشا درمان افسردگی هستند یا نه «هن» و همکارانش در دانشگاه «یال» فرانسه، موش هایی را که با تکنیک های مهندسی ژنتیک طر ح ریزی شده بودند مورد مطالعه قرار دادند. آنها با استفاده از اشعه ایکس سلول های تازه تولید شده در هیپوکامپ، آنها را از بین بردند. در نتیجه این موش ها پاسخی را که باید به طور طبیعی به داروهای ضد افسردگی می دادند نشان ندادند.موش هایی که ابتدا داروی ضدافسردگی، «فلوکستین»- با نام تجاری «پروزاک »- و سپس اشعه ایکس دریافت کردند، پاسخ درمانی مورد انتظار رانشان ندادند اما، موش هایی که یازده تا بیست و هشت روز «فلوکستین» دریافت کردند اما اشعه ایکس را دریافت نکردند رشد معنی داری را از لحاظ میزان سلول های مغزی تازه تولید شده نشان دادند.
گروه تحقیقاتی «هن» گزارش کردند که داروی دیگری به نام «ایمی پرامین» از دسته داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای نیز محرک رشد نرون هاست.
حال چالشی که این محققان در پیش دارند این است که علاوه بر دستیابی به داروهای جدید با ویژگی های ذکر شده دریابند که عملکرد نرون های تازه تولید شده چیست؟
متخصصان عنوان می کنند که شانزده درصد از مردم آمریکا، یعنی بیش از سی میلیون نفر، در دوره ای از زندگی از افسردگی جدی رنج می برند. افسردگی اساسی، در راس علل از کار افتادگی و ناتوانی در دنیا قرار دارد.
● تشخیص افسردگی
افسردگی بیماری بسیار رایجی است. این بیماری انواع مختلف داشته و علایم متنوعی را نشان می دهد اگر این علایم برای مدتی طولانی در شخص وجود داشته باشد، نیازمند جست وجوی درمان خواهد بود.
۱) اندوه طولانی یا نگرانی و اضطراب
۲)احساس ناامیدی و بدبینی
۳) احساس گناه و بی ارزش بودن
۴) عدم احساس لذت از فعالیت ها و عاداتی که در گذشته مورد علاقه بودند.
۵) خستگی مفرط و کاهش انرژی
۶) اشکال در تمرکز و تصمیم گیری
۷)بی خوابی و یا پرخوابی
۸) افکار مرتبط با مرگ و خودکشی
۹)بی قراری، تحریک پذیری یا زودرنجی
۱۰)سردرد و دردهای مزمن

منبعNational institute of mental health

کیوان گرجی، روانشناس
لیلا قاسمیان، داروساز
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید