چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱ نوامبر


● ۱۶۰۴: سال ۱۶۰۴: تراژدی «اتلّو» کار شکسپیر برای نخستین بار در کاخ «وایت هال» روی صحنه آمد.
● ۱۶۰۴: تراژدی «اتلّو» کار شکسپیر برای نخستین بار در کاخ «وایت هال» روی صحنه آمد.
● ۱۸۹۴: در پاریس اعلام شد که دکتر «روکس» فرانسوی پس از تجربه بسیار، واکسن دیفتری را در آزمایشگاه ساخته است.
● ۱۹۳۶: میان المان و ایتالیا یک پیمان اتحاد منعقد شد که موسولینی رهبر وقت ایتالیا آن را «محور» عنوان داد. طبق این پیمان ، دو دولت متعهد شده بودند که در مساعی نظامی به یکدیگر کمک کنند.
● ۱۹۳۹: برای نخستین بار به منظور اصلاح نژاد حیوانات، تلقیح مصنوعی انجام گرفت و سپس عمومی شد. تلقیح مصنوعی نخست روی خرگوش آزمایش شده بود.
● ۱۹۵۰: دو ملی گرای پورتوریکویی به نام اسکار کولازوOscar Collazo و گرسلیو تروسلاGriselio torresola در ساختمان «بلر هاوس» در شهر واشنگتن قصد کشتن ترومن رئیس جمهوری وقت امریکا را کردند که در این ماجرا یک محافظ ترومن و یکی از دو ملی گرا کشته شدند. ملی گرایان پورتوریکو خواهان استقلال این جزیره هستند که از سال ۱۸۹۸ که اسپانیا در جنگ از آمریکا شکست خورد به تصرف این کشور درآمده است.
● ۱۹۵۵: یک هواپیمای مسافربر شرکت «یونایتد» آمریکا بر فراز ایالت کلرادو براثر انفجار یک بمب ساعتی که در جامه دان یک مسافر کارگذارده شده بود سرنگون شد و همه سرنشینانش کشته شدند.
● ۲۰۰۳: دولت فرانسه برای تعمیر کاخ تاریخی ورسای ۱۵۸ میلیون دلار هزینه اختصاص داد. لویی چهاردهم ورسای را که در آن قراردادهای پایان جنگ جهانی اول امضاء شد شاه نشین فرانسه کرده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید