شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

عوارض پوستی در فصل سرما


عوارض پوستی در فصل سرما
احتمال ابتلاء به عوارض پوستی با شروع فصل سرما افزایش می یابد عوامل ژنتیکی و همچنین افزایش دفعات استحمام دلایل خشکی پوست در افراد است .
افراد دارای پوست خشک معمولا دچار سوزش، خارش و در موارد شدیدتر پوسته ریزی و ترکهای پوستی می شوند که متاسفانه این مشکلات با شروع فصل سرما،‌ افزایش بیشتری می یابد.
البته عارضه خارش پوستی در زمستان در افراد پیر و سالمند، به دلیل اینکه ذخایر چربی زیر پوست کاهش یافته و دچار خشکی پوست شدیدتری نسبت به سایر افراد هستند شیوع بیشتری دارد.
تغییر دما، ‌ورود از محیط سرد به گرم، تعویض لباسها هنگام ورود به منزل و همچنین استحمام با آب داغ نیز می تواند باعث افزایش بروز این تحریکات شود.
استحمام با آب داغ باعث می شود تا میزان مختصر چربی پوست توسط آب و صابون از بین برود که در نتیجه آن، تحمل پوشیدن لباسهایی با الیاف زبر و خشن، پشمی و کاموایی برای افراد دشوارمی‌شود.
رعایت نکاتی همچون کاهش دفعات استحمام در فصل پائیز و زمستان ( حداکثر یک یا دو بار در هفته ) ؛ عدم استفاده از کیسه و لیف در حمام؛ انتخاب صابونهای ملایم که حاوی مقادیر بیشتری از چربی نظیر صابونهای گلیسیرینه و کرم صابونها باشد؛ استفاده از دستگاه های بخور یا وسایل مشابه در منزل که باعث افزایش بخار و رطوبت شود، پرهیز از پوشیدن لباسهای تنگ با الیاف زبر و خشن؛ استفاده از پوشاک نرم و لطیف در زیرلباسهای زمستانی و چرب کردن بدن با کرم، روغنهای گیاهی و یا معدنی بعد از هر استحمام می تواند از علائم و عوارض خارش در افراد به طور چشمگیری بکاهد.
همچنین لازم است افرادی که پوست خشک دارند از صابون فقط برای شستشوی مناطقی از بدن که بوی عرق می گیرد استفاده کنند و سایر قسمتهای بدن را فقط با آب تنها یا مختصری آب و کف شامپوی سر یا بدن شستشو کنند. همچنین اینگونه افراد باید از کرمهای ضد آفتاب محتوی مرطوب کننده استفاده نمایند.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید