جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ظروف آلومینیومی جایگزین مناسب ظروف یکبار مصرف


ظروف آلومینیومی جایگزین مناسب ظروف یکبار مصرف
در جهان ظروف آلومینیومی جایگزین ظروف یکبار مصرف پت می شوند.
همانطور که می دانید هر محصولی که در مجاورت موادغذایی نگهداری می شوند، باید از درجه غذایی برخوردار باشد. نگهداری موادغذایی گرم در مجاورت ظروف پت به آزادسازی «منومرها» و ترکیب آن با محتویات ظروف منجر می شود که اثر سرطان زا و آلرژی زایی دارند.
شفافیت و یا شیری رنگ بودن ظروف یک بار مصرف، دلیلی برای مناسب بودن این ظروف برای مصرف محسوب نمی شود. لذا مصرف کنندگان باید صرفاً به وجود و ثبت مجوز بهداشتی و مشخصات لازم از سوی وزارت بهداشت در بسته بندی های بزرگتر توجه کنند.
براساس تعاریف استاندارد موجود، ظروف پلی پروپیلن و پلی اتیلن برای نگهداری موادغذایی مناسب نیستند، از این رو در شرکت های هواپیمایی با سیستم مدیریت کیفیت ایزو، برای سرو نوشیدنی های گرم از ظروف کاغذی استفاده می شود.
فویل های آلومینیومی هم با امکان نگهداری حرارت در موادغذایی ظروف مناسبی محسوب می شوند، البته مناسب ترین ظروف برای نگهداری موادغذایی به ترتیب ظروف شیشه ای، فلزی، کاغذی و در نهایت ظروف pet (پلی اتیلن تری فتالات) هستند.
ظروف پت به علت تجزیه ناپذیر بودن آن به عنوان یک معضل محیط زیستی است، در حالی که ظروف آلومینیومی در فعل و انفعالات ذوب کردن به خلوص اولیه برمی گردد؛ ظروف پت از گرانولهای پتروشیمی با هزینه پایین تولید می شود که هزینه بازیافت آن بالاست.
ظروف پت محافظ خوبی حتی برای نگهداری موادغذایی با ترکیبات شیمیایی نیست. ظروف شفاف، منتقل کننده نور و مخرب موادشیمیایی هستند.
چربی ها، روغن ها و ویتامین ها در اثر مجاورت با نور قابلیت تخریب دارند، برای حفظ و نگهداری خاصیت آبمیوه های حاوی ویتامین های مصنوعی و یا طبیعی باید از ظروف تیره رنگ استفاده شود.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید