شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۶ نوامبر۱۸۳۸ ــ انتقاد از دمکراسی در آمریکا در یک داستان


۶ نوامبر۱۸۳۸ ــ انتقاد از دمکراسی در آمریکا در یک داستان
ششم نوامبر، سالروز انتشار کتاب «امریکای دمکرات» تالیف نویسنده بنام ؛ جیمز کوپر در سال ۱۸۳۸میلادی است که یک انتقاد اجتماعی کهنه نشدنی است. اتفاقا انتخابات عمومی آمریکا هم در ماه نوامبر انجام می شوند.
جیمز فنیمور کوپر James F. Cooper (متولد ۱۷۸۹ و متوفا در ۱۸۵۱) که پنجاه اثر جالب از خود به یادگار گذارده پس از یک اقامت نسبتا طولانی در فرانسه، در بازگشت به میهن خود آمریکا و مشاهده سیاستبازی ها، کتاب «آمریکای دمکرات» را نوشت و در آن ضمن انتقاد از سوء استفاده از دمکراسی در آمریکا به دفاع از ارزشهای انقلاب استقلال آمریکا و آرزوها و هدفهای موسسان این کشور پرداخت که به «پدران موسس» شهرت یافته اند.
آثار بعدی او که متاثر از همین احساس بود انتقاد از وضعیت روز و نیز دفاع از حقوق سرخپوستان (بومیان) آمریکا بود. سبک او در نوشتن، پرداختن به جزئیات یک مسئله واقعی روز در قالب داستان بود. در آغاز کار نویسندگی و پیش از نوشتن کتاب آمریکای دمکرات، کوپر یک ماجرای واقعی را به صورت داستان نقل می کرد و منتشر می ساخت و بهترین نمونه این نوع تالیف او کتابی است که در آن نقش جاسوسی در جریان جنگ انقلاب استقلال آمریکا منعکس است.
کوپر نخستین داستان نگار آمریکایی است که از این لحاظ (واقعیت نگاری) شهرت جهانی یافته است. در همان زمان که وسائل ارتباط تحول نیافته بود، داستانهای کوپر اندکی پس ازانتشار، به زبانهای دیگر ترجمه و چاپ می شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید