سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

چطور منزلمان را از دزدی ایمن کنیم؟


چطور منزلمان را از دزدی ایمن کنیم؟
ـ هر روز سعی می‌کنیم، منزل‌مان را از شر دزدها در امان نگه داریم. با این حال اگر بدانید نیمی از دزدی‌ها توسط آماتورها صورت می‌گیرد، تنها با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید آنها را از این کار باز دارید.
ـ سعی کنید برای دقایقی مثل دزدها فکر کنید! این کار شما را متوجه ضعف‌ها و یا غفلت‌هایی می‌کند که تا پیش از این به آنها دقت نکرده بودید.
ـ حتی اگر برای چند لحظه هم از خانه خارج می‌شوید در را قفل کنید. به یاد داشته باشید که دزدها معمولاً مترصد همین فرصت‌ها هستند.
ـ وقتی به خانه‌ای جدید نقل مکان می‌کنید، حتماً قفل‌ها را عوض کنید.
ـ اگر منزلتان را به دزدگیر مجهز کرده‌اید، حتماً جعبه سیم‌ها را پنهان کنید، زیرا دزدها در اولین قدم پس از ورود به منزل درصدد قطع کردن سیم‌کشی منزل هستند.
ـ سعی کنید همیشه حتی اگر در منزل نیستید، چراغی را روشن بگذارید تا منزلتان کاملاً تاریک نباشد.
ـ اگر دزدگیر منزلتان به علل نامعلومی قطع و وصل می‌شود، سریعاً آن را تعمیر کنید.
ـ به محض گم شدن دسته کلیدتان، فوراً تمام قفل‌های خانه را عوض کنید.
ـ دسته کلیدتان را به افرادی که کاملاً آشنایی ندارید، نسپارید. در این مورد کاملاً سختگیرانه عمل کنید.
ـ به جای اینکه کلید یدک‌تان را زیر پادری منزلتان پنهان کنید، آن را در مقداری فویل بپیچید و در یک قوطی بگذارید. سپس در جایی که نشانه‌ای داشته باشد برای روز مبادا چال کنید.
ـ اگر از منزل خارج می‌شوید، پیغام‌تان را برای افراد خانه، روی در نگذارید. این دست پیغام‌ها در واقع می‌توانند مانند نامه خوشامدگویی به دزدان عمل کند.
ـ اگر در ورودی منزلتان چراغ ندارد، حتماً برای آن فکری کنید، زیرا دزدان اصلاً دوست ندارند در روشنایی دیده شوند.
ـ با همسایه‌هایتان در مورد افراد مشکوکی که در اطراف خانه می‌بینید، صحبت کنید.
ـ دستگیره‌های منزلتان را رنگ کنید، زیرا دزدها از به‌جا ماندن اثر انگشت واهمه دارند.
ـ درختان بلندی که می‌توانند دزدان را به پنجره منزلتان برسانند، را حتما مورد توجه قرار دهید و حتماً برای آنها راهی بیندیشید.
ـ اگر غریبه‌ای تحت عنوان مامور آب، برق یا...، قصد ورود به منزلتان را داشت، از او بخواهید ابتدا کارت شناسایی خود را از زیر در برای شما بفرستند و پس از چک کردن کارت، در را باز کنید.
اگر غریبه‌ای خواست برای تلفن زدن به تعمیرکار یا پلیس وارد منزلتان شود، در را قفل نگه دارید و خودتان تلفن بزنید.
ـ اگر حیاط منزلتان بزرگ است از سگ‌های تعلیم‌دیده کمک بگیرید. فراموش نکنید، حتی سگ‌های کوچک هم موجب ناراحتی دزدها می‌شوند.
● امن کردن درها
اگر فاصله‌ای بین در و قاب آن وجود دارد، برای جلوگیری از ورود دزدان چالاک، آن را با ورقه‌های فلزی پر کنید.
اگر لولای درتان رو به بیرون نصب شده، در را حتماً به‌گونه‌ای اصلاح کنید که لولای آن در داخل خانه باشد. لولای در بیرون خانه، به وارد شدن دزدان کمک زیادی می‌کند.
اگر پنجره منزلتان کشویی ‌است، یک تکه چوب محکم یا لوله‌ای مناسب، به اندازه لنگه پنجره‌ای که باز می‌شود، از وسط پنجره بازشو به قاب آن تکیه دهید. این کار از باز شدن پنجره از خارج جلوگیری می‌کند.
ورود از طریق درهای پوسیده که به‌راحتی شکسته می‌شوند، برای دزدان راحت‌تر است. درهای پوسیده را عوض کنید.
اگر قسمتی از در منزلتان شیشه‌ای ‌است و دزد با شکستن آن می‌تواند به قفل در دسترسی پیدا کند، حتماً قفل در را طوری انتخاب کنید که فقط با کلید باز شود.
● امن کردن شیشه‌ها
شیشه‌های منزلتان را به قفل‌های مطمئن و حتی در صورت امکان به دزدگیر مجهز کنید و یا به‌جای شیشه بیشتر از قاب‌های پهن استفاده کنید.
اگر قفل جدید در پنجره منزلتان نصب کرده‌اید، محل نصب آن را لحیم کنید تا مانع از کندن آن توسط دزدها شوید.
● امن کردن پارکینگ
ـ پارکینگ‌ها احتیاج به دقت بیشتری دارند، پس موارد زیر را رعایت کنید:
ـ اگر شیشه‌های پارکینگ را بپوشانید، دزدها نمی‌توانند بفهمند که اتومبیل شما در منزل است یا خیر.
ـ حتی اگر اتومبیلتان در پارکینگ نیست، در آن را حتماً قفل کنید.
ـ روی در منزلتان چشمی نصب کنید تا با شنیدن صداهای مشکوک، مجبور به بازکردن در نباشید.
ـ وقتی منزل نیستید، دزدها همیشه منتظر علائمی هستند که نشان دهد شما در منزل نیستید، تا بتوانند به‌راحتی وارد خانه شما شوند. پس:
ـ اگر قرار است به مراسمی همچون عزاداری که در روزنامه‌ها اعلام می‌شود بروید، حتماً یک نفر را در خانه بگذارید. دزدها معمولاً این اخبار را برای شناسایی منازل خالی، دنبال می‌کنند.
اگر برای یک یا چند روز از خانه خارج می‌شوید، زنگ تلفن را بسیار کم کنید تا از زنگ خوردن مداوم آن، کسی متوجه نبودن شما، نشود.
● محافظت از وسایل قیمتی
بهترین راه نگهداری طلا و اشیای قیمتی، صندوق‌های محافظی ‌است که بسیار سنگین بوده و قابل حمل نباشند. در این صورت از ضدحریق بودن آن مطمئن شوید. البته اگر این راه را نمی‌پسندید: بالای درها مکان‌های خوبی برای گذاشتن اشیای کوچک هستند.
یک محل امن را در نظر بگیرید. مثلاً یک کاشی را برداشته و پشت آن را برای گذاشتن وسایل‌تان خالی کنید، به‌طوری‌که این کاشی علامتی از جابه‌جا شدن به جای نگذارد.
پایه صندلی و میزها نیز مکان خوبی‌است. می‌توانید انتهای آنها را بردارید و وسایل کوچک‌تان را جاسازی کنید، سپس آن را با یک تکه پارچه و چسب بچسبانید.
از مکان‌های همیشگی همچون زیر تشک‌ها، کشوها و زیر فرش‌ها احتراز کنید. به یاد داشته باشید که دزدان اول سراغ همانجا می‌روند.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید