پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آشپزخانه محل ایده‌آل بازی‌های کودکانه


آشپزخانه محل ایده‌آل بازی‌های کودکانه
درحدود دوسالگی کودکان مهارت چرخش مچ دست راکسب می‌کنند که آنها را قادر می‌سازد، چیزهای مختلف را بپیچانند و درها را باز کنند.
اسباب‌بازی‌هایی که درپوش پیچی دارند، مکعب‌هایی که داخل هم چفت می‌شوند، مجموعه اشکال پیشرفته‌تر با قطعاتی به شکل‌های مختلف که هریک فقط در داخل یک سوراخ جا می‌گیرند. تابلو شکل و میز نجاری همگی اسباب بازی‌های مناسبی برای رشد کودکان دراین مرحله سنی به شمار می‌روند. کودک پیش‌دبستانی همچنان از بازی با مکعب‌ها، وسایل نقاشی و رنگ‌آمیزی وهرچیزی که محرک بازی‌های تخیلی باشد، لذت می‌برد. او می‌تواند شروع به بازی‌های ساده با کارت‌های بازی بکند. تمام بچه‌ها بازی کردن را دوست دارند واین برای کودکان مفید است، زیرا قوه دور اندیشی آنها را تقویت کرده و توانایی
پیش بینی عواقب کار را درآنها ایجاد می‌کند.
همچنین بازی فرصتی است که به کودکان هم گاهی فرصت غلبه بر شما را می‌دهد. به یاد داشته باشید که اگر شما هم در بازی‌ها شرکت کنید، جنبه آموزشی بازی برای کودکانتان بیشتر می‌شود، مثلا بازی‌های کارتی نه تنها تسلط کودکان براعداد رابیشتر کرده، بلکه مسلط شدن بر راهبردها رانیز تقویت می‌کند، این کیفیت برای کمک به کودکان در جهت تلاش برای رسیدن به اهداف مختلف حائز اهمیت است همچنین سبب تمرکز حواس و پشتکار دراهتمام به یک کار به‌خصوص تا تمام کردن آن می‌شود و رشد ذهنی کودکان را سرعت می‌بخشد.
یکی از راه‌هایی که می‌توانید رشد کودک خود را تسریع کنید، تشویق به بازی‌های خلاق دریک محیط جذاب است. روشی که شما برای چیدن و نمایش اسباب بازی‌های کودکتان به کار می‌برید تاحدود زیادی درتعیین اینکه آیا او با آنها بازی خواهد کردیا نه نقش دارد اگر اسباب بازی‌ها به صورت درهم وبرهم داخل جعبه‌ای ریخته شوند، برای کودک جذابیتی نخواهد داشت در حالی که اگر اسباب بازی‌ها را خوب به نمایش بگذارید او به بازی کردن و ترتیب دادن آرایش‌های ابتکاری دیگر تحریک می‌شود .
وجود فضاهایی برای بازی درحوزه فعالیت‌های خاص، مثل یک سینی پرازشن، یک میز رنگ‌آمیزی و جایی که کودک بتواند آب بازی کند، مفید است البته درصورتی که از لحاظ ایمنی احتیاط‌های لازم رابه عمل آورید.
آشپزخانه محل ایده‌آلی برای بازی کردن است، به‌خصوص اگر میز وصندلی مناسب کودک، اجاق اسباب بازی و مقداری ظرف وظروف ودیگ و ماهیتابه برای بازی وجود داشته باشد. شما حتی می‌توانید گوشه‌ای را برای عروسک‌ها در نظر بگیرید که کودک بتواند هرشب عروسک‌ها رابخواباند وصبح روز بعد آنها را برای صبحانه بیدار کند. اسباب بازی‌ها می‌توانند ساده باشند، از سبدهایی که یک لایه پارچه داخل آنها انداخته شده است، می‌توانید به جای گهواره استفاده کنید. افزودن یک صندلی بچه بسیار کوچک و یک کمد کشویی برای لباس‌های عروسک‌ها به ایجاد فضایی واقعی برای خانه عروسکی کمک می‌کند. یک محیط جالب فقط به داخل منزل محدود نمی شود‌. اگر شانس داشتن یک باغچه بزرگ یا باغ را دارید، می‌توانید آنجا را باوسایلی مناسب مانند جعبه شن، تاب، سرسره، نردبان، تخته تعادل و تپه کوچک ایجاد شده درزمین چمن که همگی محرک قوه تخیل کودکتان هستند، مجهز کنید. شیوه طبیعی یادگیری برای کودک بازی کردن است. برای کودکان بازی کردن و یادگیری متضاد یکدیگر نیستند. کودکان از موقعیت‌های یادگیری لذت بخش بهره می‌برند، مثلا با استفاده از اسباب بازی‌های نخ کردنی و جور کردن رنگ‌ها، جنس‌ها و شکل‌ها کودکان مهارت‌های اساسی را فرا می‌گیرند که بعد‌ها آنها را قادر به یادگیری بهتر خواندن، نوشتن و شمردن می‌کند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید