چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱۰ نوامبر


برخی دیگر از رویدادهای ۱۰ نوامبر
● ۷۴۵: مطابق تقویم میلادی، امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان در این روز چشم به جهان گشود و در چهارم سپتامبر سال ۷۹۹ به اشاره هارون الرشید مسموم شد.
● ۱۴۸۳ : مارتین لوتر بنیاد گذار المانی پروتستانیسم به دنیا آمد.
● ۱۶۷۴: مهاجران هلندی نیو آمستردام که زمین آن را معادل ۲۴ سکه طلا از سرخپوستان خریداری کرده بودند و در انجا شهری برای خود ساخته بودند آن را به انگلیسی ها باختند و انگلیسی ها نام آن را به «نیویورک» تغییر دادند که اینک بزرگترین شهر ایالات متحده است. نیو آمستردام در این روز مورد تهدید چهار کشتی توپدار انگلیسی قرار گرفت و هلندی ها که تنها یک کشتی و دویست تفنگدار داشتند تسلیم شدند.
● ۱۸۳۷: در چنین روزی اعلام شد که برده داران آمریکایی «الیجاه لاجوی»را که از برده داری انتقاد کرده بود و مالکیت انسان بر انسان را گناه خوانده بود دو روز پیش از ان کشته بودند.
● ۱۸۶۴: فرانسه و سایر قدرتهای اروپایی که از قدرت گیری و توسعه ایالات متحده نگران شده بودند برای پیشگیری از تصرف بقیه اراضی مکزیک توسط دولت واشنگتن، ماکسیمیلین، دوک بزرگ اتریش را امپراتورمکزیک کردند که این سیاست هم به جایی نرسید.
● ۱۹۲۴: برای نخستین بار مردم تکزاس آمریکا که قبلا یک جمهوری مستقل بود یک زن را به ریاست (فرماندار) این ایالت انتخاب کردند و او «ماریام فرگوسن» بود.
● ۱۹۲۸: استقاده از سویج خودکار ویژه که تیتر اول روزنامه ها را پیش از انتشار به صورت روشن و خاموش کردن لامپ در اطرف ساختمانهای بلند نشان دهد در شهر نیویورک آغاز شد.
● ۱۹۵۱: برای نخستین بار تلفن مستقیم راه دور(بدون کمک اپراتور) به کار افتاد.
● ۱۹۷۵: مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه شماره ۳۳۷۹ خود صهیونیسم را نوعی نژاد پرستی اعلام کرد که در دسامبر ۱۹۹۱ بر اثر فشار آمریکا این مصوبه را لغو کرد.
● ۱۹۷۷: یک هواپیمای شرکت هواپیمایی ساترن آمریکا با مسافرانش در آسمان این کشور ربوده شد و ربایندگان تصمیم داشتند آن را بر لابراتوار اتمی آمریکا بکوبند که در پی مذاکرات طولانی رادیویی از این عمل منصرف شدند و هواپیما را به کوبا بردند.
● سال ۱۹۷۷: پاپ برای نخستین بار در تاریخ کلیساهای کاتولیک، تکفیر زنان کاتولیک مطلقه آمریکایی را که دوباره شوهر کنند ممنوع کرد. وی به کشیشهای کاتولیک دستور داد که از ادامه این عمل خودداری کنند و تنها بر طلاق و ازدواج مجدد یک زوج کاتولیک صحه نگذارند و ازدواج مجدد صرفا «مدنی» باشد. این دستور به تدریج جهانی شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید