جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سوزوکی گرندویتارا


سوزوکی گرندویتارا
مدتی است که رقابت در بخش خودروهای اس یو وی بالا گرفته و تنوع در این بخش بیشتر شده. در این میان اس یو وی های نسبتا ارزان قیمت که از قیمتی در حدود ۴۰ ملیون تومان برخوردارند رفته رفته دارند جای خود را در میان خریداران پیدا می کنند. به همین دلیل بر آن شدم تا مقایسه ای بین دو خودرو در این کلاس بپردازم که یکی از آن ها تازه وارد است. امیدوارم تا این مقایسه بتواند اطلاعات شما را در هنگام خرید افزایش دهد.
▪ طراحی خارجی
چهره گرندویتارا خشن و زمخت طراحی شده ولی خیلی دلچسب و دوست داشتنی نیست. البته نمی توان گفت که ظاهر این خودرو زیبا نیست ولی در نگاه اول نیز به دل نمی چسبد. فرم چراغ های این خودرو تقریبا مستطیل شکل است و شیب کمی دارد که همین امر باعث شده تا چهره این خودرو زمخت به نظر برسد. خطوط بدنه این خودرو ساده بوده و در آن برآمدگی خاصی به چشم نمی خورد. جلوپنجره آن نیز همانند چراغ ها ساده طراحی شده.چگونگی قرارگیری چراغ های عقب در نوع خود جالب توجه است ولی عدم قرارگیری چراغ در امتداد ستون عقب کمی باعث ناهماهنگی در این بخش گشته است. در کل چهره ویتارا را باید ساده و تا حدی اسپرت دانست. اما ظاهر توسان به کلی نسبت به ویتارا متفاوت است.چراغ های تقریبا کوچک این خودرو که به سمت بالا کشیده شده اند دوست داشتنی جلوه می کند. ترکیب این چراغ ها با جلوپنجره تقریبا کوچک و خطوط عضلانی موجود بر روی بدنه باعث شده تا نمای خارجی توسان دوست داشتنی و البته زیباتر از ویتارا به نظر برسد. سپرهای برآمده این خودرو که البته در مدل های موجود در کشور هم رنگ بدنه هستند بیش از پیش چهره این خودرو را زیباتر می کنند. چراغ های عمودی توسان از زیبای مناسبی بهره مندند و هماهنگی خوبی با اجزای بدنه دارند. در کل امتیاز این بخش را باید به توسان داد چرا که طرحی به مراتب زیباتر و شکیل تر دارد و به خوبی توانسته ویژگی های یک خودروی اسپرت را با یک اس یو وی کوچک ترکیب کند.
▪ طراحی داخلی
خودروهای هیوندای اگرچه در بسیاری از بخش ها پیشرفت کرده اند و حتی گاها از خودروسازان ژاپنی نیز جلو افتاده اند ولی هنوز در بخش طراحی کابین نتوانسته اند به اندازه کافی از خود تبحر نشان دهند. چگونگی طراحی کابین توسان نیز از این امر مستثنی نیست. دریچه های کولر مربع شکل که در میان فضای پلاستیکی مشکی رنگی قرار گرفته اند به ظاهر و کیفیت کابین این خودرو لطمه وارد کرده است. سایر نشان دهنده ها و تکمه ها نیز بسیار ساده و ابتدایی طراحی شده اند. در این میان پوشش استیل موجود بر روی داشبورد نیز نتوانسته موجب بالابردن کیفیت کابین شود. نورپردازی سبزرنگ این کابین همانند سوناتا جلوه خاصی ندارد و کاملا معمولی است.
حال به بررسی کابین سوزوکی گرندویتارا می پردازیم :
مهم ترین نکته ای که در این کابین جلب توجه می کند ترکیب دو رنگ سیاه و نقره ای به بهترین شکل ممکن است. دریچه های کولر و سایر ادوات در این خودرو زیبا و کارآمد طراحی شده اند. پوشش فلزی قرار گرفته شده در کنار کنترل ها سبب زیباتر شدن کابین گشته اند. طراحی فرمان در ویتارا نیز بسیار زیباتر از توسان بوده و استفاده از قطعات فلزی بر روی فرمان سبب تکمیل این زیبایی شده است. در کل باید کابین ویتارا را یک کابین اسپرت و زیبا دانست و در مقابل کابین توسان را یک کابین کسل کننده و معمولی.
▪ تجهیزات و قیمت
شاید ضرب المثل « هر چه قدر پول بدی همون قدر آش میخوری » را شنیده باشید. ولی در مورد توسان باید گفت « هر چه قدر پول بدی بیشتر آش میخوری! « چرا که قیمت این خودرو برای مدل GLS حدود ۴۱ ملیون تومان میباشد و برخلاف این که ۱ ملیون تومان از ویتارا ارزان تر است از تجهیزات و امکانات بیشتری سود می برد.
▪ ابتدا به بررسی تجهیزات سوزوکی گرندویتارا می پردازیم :
سیستم دو دیفرانسیل (۴WD) با ۴ وضعیت فرمان هیدرولیک ،قفل مرکزی با کنترل از راه دور ،شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب با قفل ایمنی تنظیم ارتفاع صندلی راننده ،آینه های جانبی برقی همراه با سیستم گرمـکن ،سیستم ترمز ضدقفل با توزیع کننده الکترونیکی نیرو ،سیستم کمک ترمز ،کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو ،کنترل رادیو پخش روی فرمان ،فرمان ۳ پره ،کمربندهای ایمنی ۳ نقطه ای با تنظیم ارتفاع ،سیستم پیش کشنده و کاهش ضربه کمربند ایمنی ،سیستم ضد سرقت (Immobilizer) ،تهویه مطبوع (کولر) اتوماتیک ،رادیو پخش سی دی ضد سرقت ،ریلـهای سقف برای نصب باربند ،برف پاک کن عقب ،صندلی های تاشو محافظ لاستیک زاپاس ،این لیست تجهیزات برای خودرویی ۴۲ ملیون تومانی خیلی هم خوب نیست خصوصا وقتی که بدانید این خودرو از یک موتور ۴ سیلندر استفاده می کند. اما توسان علاوه بر این که بیشتر تجهیزات یاد شده را داراست دارای برتری هایی نسبت به ویتارا نیز می باشد که از آن جمله میتوان به: داشتن موتور ۶ سیلندر - گیربکس تیپ ترونیک - کولر اتوماتیک - ۴ کیسه هوای اضافه - سانروف - کروز کنترل - گرم کن صندلی های جلو - چراغ مه شکن جلو - سنسور باران - آینه الکتروکرومیک عقبو سیستم صوتی MP۳ اشاره کرد. می بینید تجهیزات توسان نسبت به ویتارا بیشتر و حیاتی تر است چرا که این تجهیزات در ایمنی خودرو نیز تاثیر گذارند. در کل باید امتیاز این بخش را به توسان داد.
▪ موتور و گیربکس
یک خودروی اس یو وی چه در انواع شهری و چه در انواع آف رود نیاز به یک موتور پرقدرت و قوی دارد. چرا که معمولا این گونه خودروها از وزن بیشتری نسبت به انواع سواری برخوردارند و با توجه به ابعادشان طبعا انتظارات بیشتری نیز از آنان میرود. موتور هیوندای توسان دارای ۶ سیلندر میباشد که به صورت V شکل در کنار هم قرار گرفته اند. حجم این موتور برابر ۷/۲ لیتر می باشد و میزان نیروی خروجی آن نیز برابر ۱۷۵ اسب بخار می باشد. حداکثر گشتاور این موتور نیز ۱۷۸ پوندفوت می باشد که در دور موتور ۴۰۰۰ بدست می آید. موتور ویتارا از نوع ۴ سیلندر خطی می باشد که ۲ لیتر حجم دارد. قدرت این موتور برابر ۱۴۰ اسب بخار می باشد. گشتاور این موتور نیز در حدود ۱۴۰ پوندفوت است. اما یکی دیگر از برتری های توسان نسبت به ویتارا در بخش گیربکس می باشد. گیربکس ویتارا از نوع اتوماتیک می باشد ولی گیربکس توسان علاوه بر اتوماتیک بودن از قابلیت تعویض به صورت دستی نیز برخوردار می باشد که این امر می تواند لذت رانندگی با این خودرو را نسبت به ویتارا دوچندان کند. این امر خصوصا در کنار داشتن موتور قویتر توسان کیفیت رانندگی این خودرو را نسبت به ویتارا در سطح بالاتری قرار داده است. در این بخش نیز برنده بی چون و چرا هیوندای توسان است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید