پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چیدمان مبل در اتاق نشیمن


چیدمان مبل در اتاق نشیمن
«Ameublemet» کلمه‌ای است فرانسوی که حرف اول آن «A» اشتباها حذف شده و در فارسی مبلمان خوانده می‌شود. طراح اولیه مبلمان، انگلیسی‌ها بودند و به مرور زمان با مهاجرت‌ها و نیازمندی‌های گوناگون، کشورها بسته به نوع فرهنگ و آدابشان اقدام به طراحی و اجرای آن کردند.
این مختصری بود درباره تاریخچه و ریشه کلمه مبلمان اما آنچه ما در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد، چگونگی استفاده و چیدمان مبل در اتاق نشیمن و فضاهای کوچک می‌باشد.
اما قبل از چیدن مبل باید آن را تهیه و خریداری کرد. در این خصوص عجله نکنید و چند نکته را در هنگام خرید در نظر داشته باشید.
۱) تعیین بودجه‌ای برای انجام این کار.
۲) با توجه به بودجه در نظر گرفته شده سعی کنید بهترین، زیباترین و کار راه‌اندازترین را تهیه کنید.
۳) تعداد اهالی خانه را که فراموش نکرده‌اید.
۴) سلائق آنها را هم مدنظر بگیرید. چه در مورد مدل و چه در خصوص رنگ.
۵) مبل انتخابی باید متناسب با وضعیت بدن بوده و در هنگام نشستن قوس ستون فقرات را حفظ کند.
۶) زمانی که روی آن می‌نشینید، کاملا تکیه دهید طوری که باید کف پاهایتان به راحتی به زمین برسد.
۷) جنس به کار رفته در آن حتی‌الامکان از چوب یا فلز محکم باشد.
و در همه حال راحتی و بعد اقتصادی بودن آن را در نظر بگیرید.
در رابطه با رنگ مبل‌ها (پارچه رومبلی و اسکلت اصلی مبل) بعضی از افراد ابتدا رنگ اتاق نشیمن و محیط آن را انتخاب و اجرا کرده و بعد مبلی متناسب با آن فضا تهیه می‌کنند و عده‌ای نیز عکس این موضوع عمل می‌کنند.
(در خصوص رنگ و انتخاب درست آن در زمان خرید مبلمان، در شماره‌های بعدی و زمانی که به مقوله رنگ اتاق نشیمن بپردازیم، به تفصیل توضیح خواهیم داد.)
▪ دمان مبل در اتاق
در این جا نیز سلیقه شخصی و از آن مهم‌تر فضای موجود، از عوامل اصلی در چیدمان می‌باشد. در هر حال به گونه‌ای آنها را قرار دهید که رفت و آمد از میانشان به راحتی صورت پذیرد. ضمن این‌که امکان قراردادن میز کوچکی در کنار یک یا چند مبل وجود داشته باشد. گذاشتن یک میز بزرگ‌تر به عنوان مرکزیت در وسط مبل‌ها ایده جالب و البته فراگیری است. در فضاهای کوچک سعی کنید از مبل‌های پارچه‌ای چند تکه استفاده کنید که امکان اتصالشان به یکدیگر وجود دارد و در صورت لزوم می‌توان یکی از آنها را کنار پنجره یا شومینه و جدای از بقیه قرار داد.
برای زیباتر شدن مبل‌هایتان از چند کوسن که ترجیحا همرنگ با پارچه‌های رومبلی باشند استفاده کنید انتخاب رنگی که با پرده‌های اتاق وجه مشترک داشته باشد را نیز تجربه کنید.
بعضی از اتاق‌های نشیمن، حکم اتاق پذیرایی را نیز دارند. (به علت فضای کوچک) پس به گونه‌ای مبل‌ها را قرار دهید تا روبه‌روی هم واقع شوند و مهمان‌هایتان به گفتگو با یکدیگر ترغیب شوند. از تلویزیون و زاویه قرار دادن مبل‌ها نسبت به آن غافل نباشید.
اگر از کاناپه استفاده می‌کنید، کج قرار دادن آن در فضا ایده نویی است البته سایر مبل‌ها را نیز تغییر زاویه دهید تا فضا وسیع‌تر به نظر آید.
مبلمان‌هایتان به ویژه آنهایی که رویه چرمی دارند، را در مجاورت شومینه یا رادیاتور و همچنین تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
زیرا به مرور زمان و بر اثر حرارت حاصله چرم خشک شده و ترک می‌خورد. علاوه بر این مبل‌هایی که روکش پارچه‌ای دارند و در مقابل تابش مستقیم نور خورشید هستند، تغییر رنگ خواهند داد.
آخرین پیشنهاد این بخش این است ‌که از مبل‌های استیل در اتاق نشیمن، تا حد ممکن استفاده نکنید. زیرا وسیله راحتی برای نشستن‌های طولانی نمی‌باشند.
منبع : .tehroon۲۰


همچنین مشاهده کنید