چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

حسادت در زندگی مشترک


حسادت در زندگی مشترک
حسادت، بدگمانی، ترس، وهم، تردید و دو‌دلی بسیاری اوقات با عشق همراه می‌‌شود. این مسائل عارضه‌های رفتاری زن و شوهر هستند که در اکثر زندگی‌های مشترک به وجود می‌‌آید.
حسادت مسئله‌ای است که در این مقاله به ابعاد آن اشاره می‌‌کنیم. حسادت گاهی تا مرز ویرانی زندگی مشترک پیش می‌‌رود. گاهی هم لازمه زندگی می‌‌شود. شاید تعجب کنید که بدین ترتیب دو بعد مثبت و منفی حسادت را بیان می‌‌کنیم.
حسادت مانند بسیاری دیگر از احساسات انسان حسی است که برای همگان آشناست و معمولا با چندین احساس دیگر از جمله خشم، تنفر، عشق، رشک، ترس و احساس ناتوانی و بی‌‌قدرتی همراه می‌‌شود. از آنجایی‌ که هر فردی نمی‌‌تواند بدون موجودات دیگر زندگی کند لذا احساس حسادت نیز برایش اجتناب ناپذیر است.
حسادت بعضی مواقع لازمه زندگی زناشویی خواهد شد تا فرد مقابل احساس بیهودگی نکند. البته حسادت در حد اعتدال می‌‌تواند مفید واقع شود و آن را غیرت هم می‌‌نامند. اما اگر از حد و مرز معمول خود بگذرد تلخ می‌‌شود و می‌‌تواند خانمان‌سوز و ویران‌گر باشد. این حسادت را حسادت افراطی می‌‌نامند که در مردان بیشتر دیده می‌‌شود. آیا می‌‌دانید گاهی زنان نیاز دارند که مردان عشق خود را با حسادت نشان دهند؟ متقابلا مردان نیز چنین احساسی دارند.
برای مثال مرد از این که مورد توجه همسرش قرار می‌‌گیرد و همسرش به رفتارهای او حسادت می‌‌کند و به قولی شکاک است لذت می‌‌برد. البته این شک و دو‌دلی باید از سوی همسر ظاهری باشد.
می‌‌توان یک نمونه بارز را بیان کرد. یک خانم ۲۵ ساله تعریف می‌‌کند که وقتی همسرم با زنی خوش سیما در مهمانی گرم صحبت می‌‌شود من یک نگاه خشمگینانه به او می‌‌اندازم. البته می‌‌دانم که همسرم منظور سوء از رفتارش ندارد اما با توجهات من لبخندی به لب می‌‌زند و احساس مردانگی می‌‌کند. در همین جا باید بگوییم که حسادت اگر از کنترل خارج شود می‌‌تواند تداوم زندگی مشترک را مختل کند.از سویی دیگر اگر زوجین نسبت به هم بی‌‌تفاوت باشند و به رفتارهای یکدیگر سطحی و گذرا بنگرند احساس سردی در خانواده به وجود می‌‌آید.
از طرفی احساس اهمیت دادن به یکدیگر می‌‌تواند برای زوجین لذت بخش باشد. بنابراین احساس حسادت نیز یا می‌‌تواند در لوای غیرت باشد که به معنای از دست دادن معشوق است و برای معشوق خوشایند است و یا یک احساس حسادت بیمارگونه مدام که معشوق را آزار خواهد داد.
اگر به بعد مثبت حسادت نگاه کنیم می‌‌بینیم که فقدان این احساس ممکن است زندگی را به تباهی بکشاند و زن و شوهر نسبت به یکدیگر بی‌‌تفاوت شوند.
اگر مردی نسبت به همه رفتارهای همسرش بی‌‌تفاوت باشد و او را به حال خود بگذارد، زن احساس پوچی خواهد کرد و از این که شوهرش نسبت به او بی‌‌تفاوت است، سرخورده خواهد شد.گفتنی است که اگر به بعد منفی حسادت بنگریم آن قدر دردناک و آزار دهنده می‌‌شود که زندگی مشترک را تهدید خواهد کرد.یک نمونه دیگر می‌‌تواند موضوع را روشن‌تر سازد. شوهری به یک سفر تجاری رفته است. مرتب از آن شهر به همسرش تلفن می‌‌زند اما یک روز به دلیل مشغله کاری یا اختلال در تلفن موفق به تماس با همسرش نمی‌‌شود. لذا زن نگران شده و ذهنش معطوف افکار منفی می‌‌شود.زمانی که شوهر بعد از ساعت‌ها قطع ارتباط با همسرش تماس می‌‌گیرد، آیا درست است زن با پرخاشگری با او به گفتگو بپردازد؟ یا این که سعی در یافتن دلیل این قطع ارتباط باشد؟
زن و شوهر باید بدانند که پیش قضاوت های غلط می‌‌تواند برای زندگیشان مضر باشد.زوجین باید تلاش کنند حسادت منفی در زندگی به وجود نیاید. در این باره نیز راهنمایی‌هایی به شما خواهیم کرد.
ریشه به وجود آمدن بسیاری از حسادتها و بدبینی‌ها از سوی خود زن یا شوهر است.
پس زمینه ایجاد حسد را برای فردی که حسود است به وجود نیاورید. کاری نکنید یا حرفی به زبان نیاورید که سبب بروز حسادت در همسرتان شود. برای نمونه از فردی خاص که هم‌جنس و هم‌ردیف همسرتان است تمجید و تعریف‌های مکرر نکنید. مردان نسبت به باجناق و یا برادر زن خود حساس هستند پس زن نباید از آنان به طور پیاپی تعریف کند و این حساسیت را در شوهرش مضاعف سازد. زن وظیفه دارد که از همسرش در برابر جمع تعریف کند و ارزش و مقام او را بالا ببرد.
همچنین زنان نسبت به مادر شوهر و خواهر شوهر خود حساسیت نشان می‌‌دهند پس شوهر باید در برابر خانواده خود به همسرش احترام بگذارد به این ترتیب بسیاری از شک‌ها و سو‌ءظن‌ها و نفرت‌ها از بین می‌‌رود.می‌‌توان گفت که حسادت افراطی و بدبینی، بیان تنفر است نه عشق. فضای یک رابطه هر چه دوستانه‌تر باشد اعتماد به یکدیگر نیز بیشتر خواهد بود. فقدان و عدم آگاهی از احساسات فرد مقابل در زندگی هرج و مرج به وجود می‌‌آورد. اگر زوجین بخواهند احساسات خود را با یکدیگر تقسیم کنند باید در ابتدا همدیگر را درک کنند و درصدد زجر دادن یکدیگر با بدبینی و سوءظن و حسد بر‌نیایند.اگر در طول زندگی خود متوجه شده‌اید که همسرتان دچار حسد و بدبینی بیمارگونه است و رفتار و گفتار ناپسندش نسبت به شما از روی سوءظن می‌‌باشد نه غیرت، حتما پیش یک مشاور بروید و از او کمک بخواهید.افرادی که حسد، شک و بدگمانی در دلشان لانه کرده نه تنها خودشان عذاب می‌‌کشند بلکه طرف مقابل خود را هم مورد اذیت و آزار قرار می‌‌دهند.مهرورزی همراه با محبت و غیرت و توجه و نیز توانایی در عشق ورزیدن و ایجاد یک رابطه محبت‌آمیز با همسر فضای خانوادگی را خوشایند خواهد کرد.از طرفی دیگر فقدان محبت دو جانبه، عدم گفتگوی سالم و بی‌‌تفاوتی و سوءظن‌های بی‌‌جا و تردید و دودلی موجب جدایی و تنش‌های مداوم در خانواده می‌‌شود. همچنین عشق به بهترین نحو می‌‌تواند به زندگی گرمی ببخشد. عشقی که همراه با توجه محبت‌آمیز باشد.
در پایان باید اضافه کرد حسادت وقتی به این معنی باشد که همسرتان تلاش می‌‌کند شما را از داشتن حق طبیعی اجتماعی‌تان محروم سازد بدانید که خطرناک است. اما زمانی‌که احساس کردید این حسادت از روی غیرت و دوست داشتن بیش از حد شماست و لطمه‌ای به روابط اجتماعی و روحیه شما نمی‌‌زند از آن نهراسید. بدانید که نبودن روابط نزدیک و صمیمانه زناشویی، افزایش سکوت همسر، بی‌‌توجهی او نسبت به شما، دوری کردن و مخالفت‌های بی‌ مورد و همچنین سوءظن‌های شدید امنیت زندگی مشترک را کم می‌‌کند. باید دلایل این بی‌‌تفاوتی‌ها را بفهمید. با همسرتان صحبت کنید و احساس خود را با وی در میان بگذارید. شاید او در یک بحران شدید کاری قرار گرفته و منظوری ندارد پس توصیه ما به شما این است که زود قضاوت نکنید.
به همسرتان بی‌‌توجه نباشید و او را بی‌‌اهمیت جلوه ندهید و از صمیم قلب به وی عشق بورزید و هرگونه سوءظن، حسد و تردید‌های بی‌‌جا و بی‌‌مورد را از ذهن خود دور سازید.مطمئن باشید زندگی شیرین و گرمی خواهید داشت.
▪ از ابراز علاقه به همسرتان شرم نکنید
ابراز علاقه به هر شکلی که باشد می‌‌تواند پایه و اساس زندگی مشترک را تحکیم بخشد. اگر می‌‌خواهید لذت زیادی از زندگی زناشویی خود ببرید پس علاقه خود را ابراز کنید و خجالت نکشید. عشق خود را پنهان نکنید. در ذیل به چند نکته در این زمینه اشاره می‌‌کنیم:
-از ابراز علاقه به همسرتان شرم نداشته باشید. ابراز علاقه نشانگر میزان دوست داشتن شماست. ابراز عشق چه به صورت بیان جملات عاشقانه و چه با خرید هدیه و یا انجام یک عمل نیکو برای همسرتان می‌‌تواند انجام شود.
- هیچ‌گاه اجازه ندهید مشکلات زندگی، شما را از همسرتان دور سازد. مشکلات و گرفتاری‌ها و مشغله‌ها با زندگی انسان‌ها عجین است. پس نباید بگذاریم این مسائل میانمان فاصله بیندازد. پس زندگی مشترک را با مشکلات خود دخیل نکنید و به یکدیگر عشق بورزید.
- همیشه ابراز علاقه به همسر بهترین هدیه به اوست. این هدیه مجانی را از او دریغ نکنید.
- ابراز علاقه با بیان کلمات، تاثیر بیشتری بر ذهن همسرتان دارد البته رفتار عاشقانه نیز بی‌‌تاثیر نیست. سعی کنید در گفتگوهای روزمره نیز از جملات عاشقانه و کلمات محبت‌آمیز استفاده کنید.
- اگر در ابراز علاقه و عشق به همسرتان ناتوان هستید و در این زمینه تبحر ندارید و روش بیان عشق را به طرف مقابل خود نمی دانید حتما به یک مشاور امور خانواده مراجعه کنید.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید