سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دارو، سلاحی جدید در مقابله با نوعی سرطان سینه


دارو، سلاحی جدید در مقابله با نوعی سرطان سینه
بررسی جدیدی نشان می‌دهد، افزودن داروی پاکیتکسل (Paclitaxel) یا ناکسول (Taxol)به رژیم استاندارد شیمی درمانی، عود سرطان سینه را به میزان ۴۱ درصد در زنان مبتلا به نوع خاصی از تومور کاهش می‌دهد.
چنین تومورهایی به اصطلاحHER۲ مثبت نامیده می‌شوند، زیرا سلول‌ها مقدار زیادی پروتئین گیرنده ۲ فاکتور رشد اپیدرمال انسانی (HER۲) را تولید می‌کنند.
در سال‌های اخیر، متخصصین سرطان دریافته‌اند که تومورهای سینه‌ای که خصوصیات متفاوتی دارند به رژیم‌های مختلف پاسخ متفاوتی می‌دهند. متخصصان می‌گویند، بررسی جدید قطعه دیگری را به این پازل می‌افزاید.
نویسنده بررسی دکتر اریک وینر (Eric Winer)، مدیر مرکز انکولوژی سینه‌ در موسسه سرطان دانا-فاربر (Dana-Farber) در بوستون توضیح داد «در طی ۱۰ سال، ما متوجه شدیم که سرطان سینه یک نوع نیست بلکه مجموعه‌ای شامل چند بیماری‌ است. آنچه ما در این بررسی مشاهده کردیم، سودمندی بسیار متفاوت پاکلیتکسل در زیر گروه‌های مختلف زنان بود.»
نویسنده راهنمای این پژوهش دکتر دانیل هایس (Daniel F.Hayes)، مدیر بالینی برنامه انکولوژی سینه در مرکز جامع سرطان دانشگاه میشیگان و پروفسور طب داخلی در دانشگاه میشیگان در Ann Arber افزود: «این کشف به دانش ما در مورد این که کدام رژیم شیمی درمانی برای کدام نوع تومور مناسب است می‌افزاید.»
او گفت: «ما می‌توانیم از بیولوژی سرطان به منظور انتخاب رژیم مناسب شیمی درمانی بهره بگیریم.» یافته‌ها در شماره ۱۱ اکتبر مجله پزشکی نیوانگلند (New Engand) منتشر می‌شوند.
محققان به طور تصادفی ۱۵۰۰ زن را از میان ۳۱۲۱ بیمار مبتلا به سرطان سینه انتخاب کردند که بیماریشان تا نزدیک غدد لنفاوی گسترش یافته بود. تمام آن‌ها بخشی از گروه B سرطان ولوسمی بودند. گروه Bبررسی سرطان ولوسمی یک تحقیق بالینی ملی است که به‌وسیله موسسه ملی سرطان آمریکا سرمایه‌گذاری می‌شود.
زنان به صورت تصادفی برای مصرف داروهای ضد سرطان استاندارد یعنی دوکسوروسین به اضافه سیکلوفسفامید که یا با چهار دوره داروی پاکلیتکسل یا مراقبت و معاینه پزشکی تنها دنبال می‌شد انتخاب شدند.
سپس محققان نمونه‌های بافتی بدست آمده از زنان را تجزیه و تحلیل کردند و به جستجوی نشانگر HER۲ و وضعیت گیرنده استروژن تومور پرداختند.
Hayes گفت: «بیشتر دستورالعمل‌ها در صورت گسترش تومور به غده لنفاوی، شیمی درمانی را توصیه می‌کنند.»
در این بررسی، آنان متوجه شدند که پاکلیتکسل به زنانی‌که تومورهایشان HER۲ مثبت بود کمک کرد، بدون توجه به این‌که آنان گیرنده استروژن مثبت بودند یا منفی. در مقابل، در این بررسی بیمارانی‌که سرطان آن‌ها HER۲ منفی و گیرنده استروژن مثبت بود از پاکلیتکسل سودی نبردند. در طی پی‌گیری حدوداً ۱۰ ساله، افزودن پاکلیتکسل برای درمان تومورهای HER۲ مثبت خطر عود بیماری را به میزان ۴۱ درصد کاهش داد.
وینر مشاور ارشد علمی گروه غیر انتفاعی سوزان کومن (Susan G.Komen) متذکر شد، حدود ۶۰ درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه، تومورهای HER۲ منفی و گیرنده استروژن مثبت خواهند داشت.
Hayes در یک بیانیه رسمی اعلام کرد «ما در مورد این اطلاعات محتاط هستیم.» او گفت یافته‌ها باید در بررسی‌های دیگر تایید شوند.
Winer هشدار داد «بررسی موید این مطلب نیست که از فردا هنگام مواجهه با بیمار در کلینیک چه باید کرد. ما نمی‌خواهیم که بیماران فقط بر اساس نتایج این بررسی به شیمی درمانی نه بگویند.»
در سرمقاله این بررسی دکتر Anne Moore از کالج پزشکی Weil Cornell شهر نیویورک نتیجه گرفت «برای بیماران مبتلا به سرطان سینه دوران تئوری (یک درمان مناسب برای همه) رو به پایان است.»

مترجم دکتر نگار اصغربیک
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید