جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پیر پوستی


پیر پوستی
آیا می دانید با بالا رفتن سن در پوست چه تغییراتی ایجاد می شود ؟ وقتی در مورد پیر پوستی صحبت می شود ,مسئله مهم تغییرات پوست ناشی از زمان است نه تغییرات ناشی از افتاب
بسیاری از تغییراتی که علائم پیری محسوب می شود مثل چین و چروک و چرب شدن پوست و یا لکه های کک ومک ,اصولا"ناشی از تاثیر مزمن افتاب می باشد نه بالا رفتن تقویتی سن تغییراتی که به بالا رفتن سن مربوط می شوند عبارت هستند از افزایش خشکی پوست ,کم شدن عرق و تغییرات رشد مو و طرح چهره.
هر چند پیر پوستی ,همیشه موضوع تحقیقات علمی بوده است و برخی مطالب را در این مورد می دانیم ,اما هنوز از خیلی از مسائل درباره ی تغییرات پوست ناشی از بالا رفتن سن بی اطلاع هستیم .به تدریج که سن بالا میرود ,پوست پیر می شود ,سرعت تکثیر ,,ومرک وجای گزینی سلولی در پوست پایین می آیدو ترمیم سلولی کمتر صورت می گیرد.
((اپیدرم)) خارجی ترین لایه پوست ,نازک تر می گردد و اما طبقه بندی جارجی ترین لایه اپیدرم ,ضخیم تر شده و سطح با هموار وپوسته داری را ایجاد می کند .این طبقه خشک شده ترک بر می دارد ودیگر به رطوبت پوست اظافه نمی شود و عمل سد پوست یمختل می شود .
رنگ پوست به علت کم شدن فعالیت سلول های سازنده ی رنگ دانه و پایین آمدن گردش خون , پریده تر می شود .لذا پوست زرد به نظر می رسد , لکن برخیازسلولهایسازنده ی رنگدانه به خصوص در قسمتهاییکه از آفتاب صدمه دیده اند فعال تر گردیده ایجاد لکه هایی پر رنگ تر میکنند.هم چنین صدمات وارده از طریق آفتاب به الیاف کلاژن والاستین درم،منجر به افتادگی پوست،از بین حالت ارتجاعی و ایجاد چین و چروک در آن میگردد.
از دست دادن چربی وپخش مجدد چربی موجود در لایه زیر جلوی پوست ، موجب تغییراتی در طرح چهره میشود.
تغییرات انتهای اعصاب موجب کم شدن حساسیت پوست به حس های درد و حرارت میگردد.تغذیه خونی پوست به علت کوچکتر شدن عروق خونی وکم شدن تعداد آن پایین می آید.موهای صورت وگوش وبینی زبر تر وکلفت ترو آشکارتر می گردنددر عین حال موی سر وبدن به علت کم شدن فعالیت های سلول های پیگمانساز به سفیدی میگراید.
به تدریج که سن بالا میرود انواع تومورهای پوستی از جمله زگیل های قهوه ای ،لکه های پوسته دار به رنگ صورتی تا برنزه و سرطان پوست پدیدار میگردند.در پیری، خشکی پوست ناراحتی بسیار شایعی است که فعالیت غدد کم میگرددوخارش شیوع فراوانی دارد. برخی خارش ها ناشی از خشکی زیاد پوست هستند اما بعضی اوقات حتی با کنترل خشکی پوست خارش از بین نمی رود.
پوست سالمندان به آسانی جراحت برداشته وپس ازجراحت خیلی کند بهبود می یابد.سطح چسبنده درم نازک تر وصاف تر است لذا اپیدرم بهراحتی از درم جدا می گردد. پوست افراد مسن با کوچکترین ضربه، به خصوص در ساعد وپشت دست ها کوبیده وکبود می گردد، جای زخم در پیران نازکتر و ضخیم تر بوده واز نظر زیبایی لطمه چندانی به پوست آنها وارد نمی سازد.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید