جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اسرار جذب مشتری


اسرار جذب مشتری
مشتریانی که از خرید یا استفاده از خدمات یک شرکت رضایت دارند، خود به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای آن شرکت محسوب می شوند و شرکت در این راستا هزینه کمتری صرف می کند. شرکتی که مشتریان ناراضی فراوانی دارد، هزینه های بسیار زیادی را متحمل می شود.
طبق آمار، در حدود ۵۰ درصد مشتریان ناراضی، هرگز شکایت خود را به شرکت مربوطه ارائه نمی کنند و فقط تعدادی از آنها با مشتریان دیگر درد و دل می کنند. در حالی که بین ۵۰ تا ۹۰ درصد مشتریان ناراضی، تصمیم می گیرند از شرکت دیگری خرید کنند.
طبیعی است که هر شرکت، دارای تعدادی مشتری ناراضی نیز باشد ولی آن شرکتی موفق است، که بتواند از این کیمیای شغلی بهره برده و تجارب منفی مشتریان خود را به تجارب مثبت تبدیل کند.
باید به کارمندان آموزش داده شود تا شکایات مشتریان را منبع ارزشمندی از اطلاعات بدانند و باور داشته باشند که هر فرد شاکی، نماینده ای از مجموعه شاکیان مشابه است.
در این زمینه، تغییر دید منفی یک مشتری با برخوردی صحیح و پیدا کردن راه حلهای مثبت، بسیار موثر است.
در واقع باید سعی کرد تا در برخورد با شکایات، حالت تهاجمی به خود نگرفته و ضمن پیدا کردن راه حلهای مناسب، به همه شکایات با دقت کامل گوش داد. زیرا از آنها باید درس گرفته شود.
از مشتریانی که شکایت خود را بیان می کنند، باید به این دلیل که شرکت را از مشکلات آگاه کرده، قدردانی کرد.
با این کار می توان آنها را به مشتریان همیشگی و وفاداری تبدیل کرد.
حل مشکلات در همان ابتدا، کار بسیار عاقلانه ای است. به این ترتیب، مشتریان بیشتری جذب می شوند، زیرا مشتریان خوب، بر تعداد مشتریان جدید می افزاید.
منبع : سایت هشت


همچنین مشاهده کنید