پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رهبری یعنی توانایی نفوذ کردن در دل‌ها


رهبری یعنی توانایی نفوذ کردن در دل‌ها
شما رییس مجموعهء تحت مدیریت خودتان هستید! یا رهبر آن؟ رییس کسی است که کارکنان از او اطاعت می‌کنند چون قدرت خویش را از میزان (مقام) یا از مالکیت خویش گرفته است. بدیهی است چنین اطاعتی، مکانیکی بوده و تا زمانی ادامه دارد که آن‌ها مجبور باشند. همچنین مشخص است که نیروها عملکرد خویش را در یک قالب بده و بستان به مجموعه ارزیابی می‌کنند و منافع خویش را از منافع سازمانی جدا می‌دانند اما رهبر کسی است که در دل همکاران خویش جای دارد، از او اطاعت می‌کنند چون دوستش دارند، رییس کارکنان را دگر پلیس بار می‌آورد اما رهبر کارکنان را خود پلیس بار می‌آورد، رهبران می‌دانند که موثرترین ابزار مدیریت در جهان پیچیدهء امروز ابزار «دل افزار» است یعنی باید بتوانید بر دل کارکنان مدیریت کنید، معنای جملات فوق این نیست که رهبران جبروت و قاطعیت مدیران را ندارند بلکه برعکس رهبر قوی در عین قاطعیت و جدیت با تشویق و تنبیه‌های بجا در بعد ارتباطات با همکاران موفق است. کارکنان تنبیه‌های صورت گرفته از سوی رهبر را همچون برخوردهای اصلاحی پدر با فرزندان تلقی می‌کنند و بنابراین این برخوردها با آنان پذیرفته شده است.
● برای این که رهبر خوبی باشید توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:
۱) ‌لبخند بزنید: حتی لبخند مصنوعی نیز چهره را زیباتر کرده و صدا را دلنشین‌تر می‌کند.
۲) مدیریت نگاه داشته باشید: بیش از ۷۰ درصد زمان که با مخاطب خویش گفت‌وگو می‌کنید به چشم آن‌ها نگاه کنید ولی مواظف باشید نگاه در عین مهربانی و صمیمی بودن، محکم و قاطع هم باشد.
۳) چشمان جذاب و گیرا داشته باشید.
۴) همدلی را به نحو احسن انجام دهید: خودتان را به جای کارکنان بگذارید واز زاویهء دید آن‌ها هم به موضوع نگاه کنید، حرف‌های آن‌ها را بشنوید ولی تصمیمات قاطع مبتنی بر آگاهی، اتخاذ کنید.
۵) قانون انسانیت را رعایت کنید: در هر تصمیمی ابتدا از خودتان بپرسید آیا این انسانی‌ترین کاری است که من می‌توانم انجام بدهم؟
۶) اضطراب را به خود راه ندهید: سربازان، عاشق فرماندهی هستند که بحران را مدیریت کند و متزلزل نباشد.
۷) الگوی نظم باشید: اگر قاعده و چارچوبی برای پرسنل تعیین می‌کنید خودتان قبل از دیگران مجری آن باشید.
۸) پرکار باشید: سخت‌تر کار کنید، هوشمندانه‌تر کار کنید و عاشقانه‌تر کار کنید، در این صورت از سوی همکاران دیده می‌شوید و آن‌ها نیز دلیلی برای کم‌کاری نخواهند داشت.
۹) مطلع باشید: رهبران قوی از حیطهء کسب و کارشان اطلاعات لازم را گرفته و با آموزش و مطالعهء مستمر میزان دانش و آگاهی خویش را پیوسته ارتقا می‌دهند. کارکنان تمایل دارند از فردی فرمان بگیرند که به قابلیت‌های دانش او اعتقاد داشته باشند.
با به کارگیری نکات فوق توان رهبری خویش را ارتقا دهید ولی فقط به این نکات بسنده نکنید، جست‌وجوگر باشید.

‌پرویز درگی‌
‌استاد دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید