سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۴آبان ۱۳۱۳ ــ زادروز سیاوش آذری روزنامه نگار با تجربه ایران


۲۴آبان ۱۳۱۳ ــ زادروز سیاوش آذری روزنامه نگار با تجربه ایران
سیاوش آذری روزنامه نگار معروف و پرتجربه ایرانی که از سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸) به این کار ادامه می دهد ۲۴ آبان ۱۳۱۳ (۱۵ نوامبر ۱۹۳۴) در یک خانواده اهل قلم و سیاست به دنیا آمد. وی کار روزنامه نگاری را از روزنامه کیهان و در سال ۱۳۳۷ آغاز کرد. در سالهای اول روزنامه نگاری، سیاوش اخبار حوادث شهری تهران را برای روزنامه کیهان پوشش می داد. وی به موازات عضویت در روزنامه کیهان، از پاییز سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) در خبرگزاری پارس بکار خبر مشغول شد و اخبار سیاسی ازجمله رویدادهای دربار سلطنتی را گزارش می کرد. او با رادیو تلویزیون ملی ایران هم در تهران همکاری داشت.
سیاوش که در تهران لیسانس روزنامه نگاری گرفته بود و از اعضای فعال سندیکای روزنامه نگاران کشور بود ۳۱ اکتبر ۱۹۷۶ (یک سال پیش از انقلاب) به آمریکا انتقال یافت و در اینجا نماینده روزنامه کیهان و خبرگزاری پارس (ایرنای امروز) بود و چون پس از انقلاب، اعضای قدیمی تحریریه های کیهان و آژانس پارس برکنار شدند، دیگر لزومی به بازگشت به وطن ندید و در لس آنجلس که دارای یک جامعه بزرگ ایرانی است به روزنامه نگاری ادامه داد. وی ضمن کار خبر، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، فوق لیسانس تکنولوژی آموزشی گرفته است.
آذری که در آمریکا سردبیری چند مجله و روزنامه دو زبانه از جمله «ایران پست» را بر عهده گرفته بود بکار در رادیو فارسی زبانKRSI (صدای ایران) که شبانه روز برنامه دارد ادامه می دهد.
سیاوش دارای دو دختر است که شیلا دختر کوچکتر او «روزنامه نگاری» خوانده و برای کار در یک رسانه آمریکایی آماده می شود. وی کار در شبکه سی ان ان را ترجیح می دهد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید