چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نوامبر سال ۱۹۳۳ ــ آیین مکاتبات اداری زمان ساسانیان الگو جهان امروز


کتاب «آیین مکاتبات اداری» به زبان انگلیسی تالیف «تاراپور»، سال ۱۹۳۳ در نیمه نوامبردر کشورهای انگلیسی زبان توزیع شد که اصول آن تا کنون در علوم اداری و رشته مدیریت دولتی الگو قرار گرفته و مورد توجه بوده است.
تاراپور در مقدمه این کتاب نوشته است که بیشتر قسمتهای کتاب ترجمه آیین مکاتبات ادارات دولتی ایران در زمان ساسانیان است که مهاجران پارسی(زرتشتی) در قرن هفتم میلادی با خود به هند آورده بودند و وی باجمع آوری و ترجمه انها، کتاب را در بمبئی نوشته است.
مولف در این کتاب ضمن پرداختن به آیین مکاتبات موسسات عمومی ایران باستان به روش مدیریت و حسابرسی این عهد از جمله مقررات تشویق و تنبیه مدیران و کارمندان و ضوابط ارتقاء و ترفیع و وضعیت دوران کارآموزی کارکنان ومدیران و چگونگی استعلام نظر انان برای حل مسائل اداری پرداخته است.
جهان امروز همواره ایران باستان را به داشتن روش های پیشرفته و کار آمد برای اداره امور عمومی ستوده است. امپراتوری های امویان و عباسیان و بعدا سلجوقیان و در پی انها مغولان و تیموریان برای تمشیت امور و اداره قلمرو خود از این مهارت ایرانیان به خوبی بهره برداری کردند و بقای انها به دلیل سپردن کارها به مدیران و وزیران ایرانی بود. این مهارت ایرانیان از اواسط حکومت صفویه پا به قهقرا گذارد و بسیاری از مسائل چند قرن اخیر وطن ما نتیجه همین ضعف شدید اداری است.
مهاجرت گروهی از ایرانیان به هند، نخستین مهاجرت ایرانیان از وطن در طول تاریخ این کشور بود، زیرا که نمی خواستند سلطه اعراب مسلمان را تحمل کنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید