چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آخرین توصیه‌های علمی برای درمان میگرن


آخرین توصیه‌های علمی برای درمان میگرن
●از احساس گناه کردن خداحافظی کنید
دکتر دایموند می‌گوید: ”بزرگ‌ترین تصور غلطی که من از بیماران می‌شنوم این است که آنها باید قادر باشند این بیماری را به روش خودشان کنترل کنند اما اگر شما دیابت دارید نیازی نیست که خودتان را مسئوول آن بدانید من به بیمارانم می‌گویم که مبتلایان به میگرن سیستم عصبی حساس‌تری دارند که این چیز خوبی است و به آن معنی است که شما در مورد محیط اطراف خودتان هوشیار، گوش به زنگ و آگاه هستید“.
● آدم منظمی باشید
اگر شما میگرن دارید چیزهائی که مادرتان به شما می‌گوید حتماً توصیه‌های خوبی خواهد بود. دکتر لیپتون اضافه می‌کند: ”این یک ایده فوق‌العاده است که در زمان مشخص بخوابید و بیدار شوید، منظم غذا بخورید و ورزش کنید اگر شما از این برنامه روزانه منحرف شوید می‌تواند منجر به سردرد مجدد شود“.
● یک دفتر ثبت سر دردها درست کنید
ثبت هر زمانی که سردرد دارید و روش رها شدن از آن می‌تواند خیلی مفید باشد چون شما قادرید نکات خوب کوچکی را که برای رهائی از آن لازم است برداشت کنید به‌عنوان مثال شما ممکن است متوجه شوید که همیشه هنگام مسافرت دچار میگرن می‌شوید اگر این حالت پیش آمد در آن، زمان‌هائی مشخص به خوردن مرتب، خواب منظم و ورزش با برنامه بپردازید چون خیلی سودمند و مفید است.
● از داروهای آرام‌بخش و مسکن پرهیز کنید
پزشکان می‌گویند داروهای مسکن و آرام‌بخش اغلب برای رهائی کوتاه مدت از میگرن مفید هستند اما آن را برای استفاده بلند مدت توصیه نمی‌کنند چون احتمال اعتیاد و استفاده بیش از حد در این داروها بسیار زیاد است. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از بیماران میگرنی از داروهای تجویزی که شامل آرام‌بخش‌ها هستند به‌جای تریپتن‌ها و دیگر تجویزات توصیه شده برای میگرن استفاده می‌کنند مطالعه بر روی ۵۰۰ بیمار میگرنی و ۲۰۰ پزشک نشان داده است بیمارانی که مواد افیونی (مانند مورفین و کودئین) و آرام‌بخش‌ها (مانند فیورینال و فیوریست) مصرف می‌کنند کیفیت زندگی‌شان پائین‌تر از آنهائی است که تریپتن‌ها را مصرف می‌کنند. در بیمارانی که این داروها را مصرف می‌کنند. تقریباً میگرن دو برابر گروه دیگر فعالیت‌شان را محدود می‌کرد و آنها نمی‌توانند وقت زیادی را به خانواده اختصاص دهند.
● در استفاده از داروهای بدون نسخه افراط نکنید
بعضی میگرن‌ها آرام و به اندازه کافی غیر مدام هستند و به‌راحتی می‌توانند با داروهای بدون تجویز پزشک درمان شوند داروهائی نظیر Excedrin Advilmigraine, miyraine اما این داروها برای خانم‌ها با سر درد مداوم و مزمن ایده‌آل نیستند دکتر دایموند می‌گوید: ”گاهی اوقات تبلیغات تلویزیونی چنان وانمود می‌کنند که به‌نظر می‌رسد هر داروی بدون نسخه‌ای جادوئی است اما برای افرادی که با میگرن شدید، این داروها به احتمال زیاد مؤثر نخواهد بود. به‌علاوه استفاده زیاد از حد داروهای بدون نسخه اغلب می‌تواند منجر به آن شود که ما سردردهای افراطی در دارو می‌نامیم. منجر شود.
● به خودتان استراحت بدهید
استرس عامل شایع دیگر برای میگرن است بنابراین یافتن راه‌هائی برای آرامش در هر روز تفاوت بسیاری را در اوضاع کلی‌تان به‌وجود خواهد آورد. دکتر دایموند می‌گوید: ”من همیشه به بیمارانی که مادر هستند می‌گویم که نیاز دارند به خودشان استراحت بدهند نظیر آنچه که آنها به فرزندان خود می‌دهند“. حتی فقط ۱۰ دقیقه در آغاز یا پایان روز می‌تواند باعث تفاوت شود. تکنیک‌های مختلف آرامش یافتن نظیر مدیتیشن، یوگا و کنترل اعصاب هم بسیار سودمند است.
● در زمان بارداری مواظب باشید
یک تحقیق جدید نشان داده خانم‌هائی که در طول دوران بارداری دچار میگرن می‌شوند ۱۹ برابر بیشتر در معرض سکته مغزی و ۵ برابر بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند. متخصصان می‌گویند خانم‌های بارداری که در کنار میگرن عوامل خطرساز در جریان فشار خون و ضربان قلب خود مشاهده می‌کنند نیاز دارند که به‌طور ویژه مراقب این عوامل خطر آفرین در طول دوران بارداری‌شان باشند.
● داروهای مناسب مصرف کنید
دو نوع تجویز داروئی برای میگرن وجود دارد؛ مرحله حاد که برای درمان علائم و نشانه‌ها در هنگام بیماری تجویز می‌شود و دیگری داروهای پیش‌گیری کننده که به‌طور روزانه برای رفع کامل میگرن تجویز می‌شود تجویز داروهای حاد برای بیش از ۸ روز در ماه می‌تواند منجر به سردردهای بیشتر شود و همانند داروهای بدون نسخه می‌تواند نتیجه معکوسی داشته باشند.
دکتر ریچارد لیپتون می‌گوید: ”اگر شما در یک ماه ۶ بار یا بیشتر دچار میگرن می‌شوید در این صورت تجویز داروهای پیش‌گیرنده با ارزش‌تر است حتی اگر مقدار آن به سه روز در ماه کاهش یابد باز هم خوردن قرص در هر روز باارزش است. برخی افراد درباره این که چه زمانی حمله بعدی به سراغشان می‌آید نگران هستند و تجویز داروی پیشگیرنده می‌تواند باعث از بین رفتن این نگرانی در آنها شود.
● درمان بدون قرص
شایع‌ترین تجویز داروئی میگرن حاد ”تریپتن“ نام دارد که شامل مواد داروئی گوناگونی است همه این داروها به شکل قرض در دسترس هستند اما برخی از آنها نیز به‌شکل قطره‌بینی یا قابل تزریق هستند که می‌توانند گزینه‌های بهتری باشند البته بسته به نوع علائم و بیماری در شما متفاوت خواهد بود.
دکتر لیپتون می‌گوید: ”بسیاری از بیماران در هنگام میگرن دچار تهوع می‌شوند بنابراین اگر قرص بخورید و سپس آب را بالا بیاورید چندان مؤثر نخواهد بود. برای این بیماری یک قطره‌بینی یا شکل تزریقی داروهای مفیدتری هستند این مدل‌ها همچنین سریع‌تر جواب می‌دهند چون سریع‌تر وارد جریان خون می‌شوند. تریپتن‌ها داروهائی نسبتاً سالم و با عوارض جانبی کم هستند اما نباید برای افرادی که آنژین (ورم گلو) دارند تجویز شود. همچنین برای کسانی که حملات قلبی، فشار خون و بیماری‌های قلب دارند نیز مناسب نیست.
منبع : مجله زندگی ایده ال


همچنین مشاهده کنید