سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

غذاهایی که پوست را شاداب‌تر می‌کنند


غذاهایی که پوست را شاداب‌تر می‌کنند
رژیم های سرشار از گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و قند برای سلا‌مت پوست مضر است. میوه‌ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن مواد آنتی‌اکسیدان، نقش مهمی در جلوگیری از پیری زودرس پوست دارند.
از قدیم الایام گفته‌اند‌<رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون> البته احتمالا‌ً کسانی که ضرب‌المثل را ساخته‌اند منظورشان از رنگ رخساره و سر درون، شادابی پوست و بیماری جسمی نبوده ولی واقعیت این است که آنهایی که پوست سالم و ظاهر شادابی دارند، معمولاً از لحاظ جسمی و روحی هم سالم‌ترند یا حداقل سالم‌تر به نظر می‌رسند.
تغذیه مناسب شاید سریعترین راه برای داشتن پوست سالم نباشد اما قطعاً راحت‌ترین و به صرفه‌ترین کار است. شما اگر تغذیه مناسبی داشته باشید نه تنها از خراب شدن پوست خود جلوگیری می‌کنید، بلکه از دردسرهای مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای شیمیایی گران قیمت (که معمولاً بی‌عارضه نیستند) راحت می‌شوید. همه اینها را بگذارید در کنار فواید بی‌شمار تغذیه مناسب بر روی سایر قسمت‌های بدن . در واقع تغذیه مناسب هم رنگ رخسار شما را بهتر می‌کند و هم از مشکلات درونی بدن شما جلوگیری می‌کند.
● میوه‌ها و سبزیجات:
میوه‌ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن مواد آنتی‌اکسیدان، نقش مهمی در جلوگیری از پیری زودرس پوست دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که از بدن در برابر نور خورشید و عوامل آسیب‌رسان محافظت کنند. ویتامین C، E و بتاکاروتن از معروف‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که تاثیر آنها در حفظ سلامت پوست به اثبات رسیده‌ است.
در بین مواد غذایی، تخم‌آفتابگردان سرشار از ویتامین‌E‌ است، ویتامین‌C‌ در مرکبات ترش به فور یافت می‌شود و هویج سرشار از بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین )A‌ است.
البته خوردن مکمل‌های ویتامین A‌ می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند و روشی برای درمان جوش‌های صورت هم به شمار می‌رود اما توجه داشته باشید که مصرف مقادیر بسیار بالایی از ویتامین A ممکن است خطرناک باشد و منجر به مسمومیت کبدی شود. بنابراین استفاده از کرم‌های موضعی که حاوی ویتامین ‌A هستند روش بهتری است.
از آنجا که حرارت موجب از بین رفتن ‌آنتی‌اکسیدان‌ها و افزایش رادیکال‌های آزاد می‌شود بهتر است زمان پخت مواد غذایی را تا آنجا که می‌توانید کاهش دهید و از سرخ کردن بیش از حد غذاها، در روغن زیاد خودداری کنید.
● رژیم‌های پرچرب:
مطالعات نشان داده است که افرادی که از یک رژیم کم‌چرب استفاده می‌کنند احتمال ایجاد سرطان پوست در آنها بسیار کمتر است. به طور کلی یک رژیم مناسب برای سلامت پوست، رژیمی‌است که سرشار از میوه و سبزیجات، مغزها، حبوبات، تخم‌مرغ، روغن گیاهی مثل روغن زیتون، روغن ماهی، غلات و آب باشد. در مقابل رژیم‌های سرشار از گوشت قرمز، شیر پرچرب، کره، فرآورده‌های قندی و سیب‌زمینی می‌تواند برای شادابی و سلامت پوست مضر باشد.
● مایعات:
مصرف مقادیر بالایی از مایعات در روز به کاهش خشکی پوست کمک می‌کند و به این ترتیب مانع پیری زودرس پوست می‌شود. متخصصین مصرف ۶ الی ۸ لیوان آب را در روز توصیه می‌کنند، اما توصیه می‌کنیم از مصرف مایعات ۲ الی ۳ ساعت قبل از خواب بپرهیزید چرا که صبح روز بعد حسابی پف می‌کنید! در ضمن قهوه و چای هم به مقدار زیاد توصیه نمی‌شود زیرا که حاوی ویتامین کافئین بوده و باعث افزایش دفع ادرار و در نتیجه از دست رفتن مقدار بیشتری از آب بدن می‌شود.
● رژیم‌های لاغری:
سریع‌ترین راهی که شما می‌توانید از طریق آن پوستتان را چروک کنید، این است که به طور ناگهانی وزن خود را حسابی کم کنید. دلیل این مسئله هم کاملاً واضح و آشکار است: هنگامی که شما دچار اضافه وزن هستید، چربی‌های اضافی منجر به کشیدگی پوست شما می‌شوند و پس از کاهش وزن ناگهانی، چون چربی‌های اضافی زیر پوست از بین رفته پوست شل شده و چین و چروک‌ها بر روی آن پدیدار می‌شود. البته میزان شل شدن پوست پس از کاهش رژیم‌های لاغری در سنین مختلف متفاوت است و هر چه سن شما بالاتر باشد، میزان شل شدن پوست بیشتر است.
این مسئله را همیشه در ذهن داشته باشید که افزایش و کاهش وزن به صورت متناوب نه تنها اثرات منفی بر روی پوست شما می‌گذارد بلکه بر روی سلامت کامل بدن هم تاثیر منفی دارد.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید