پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فهرست دانشمندان جهانی ایران


فهرست دانشمندان جهانی ایران
دانشمند بین‌المللی ایران براساس فهرست موسسه اطلاعات علمی، در رشته‌های شیمی، مهندسی شیمی و داروسازی فعالیت دارند و دو تن از این پژوهشگران به طور همزمان در دو رشته شیمی و مهندسی شیمی به عنوان دانشمند بین‌المللی معرفی شده‌اند. براساس تازه‌ترین اطلاعات «موسسه اطلاعات علمی» (ISI) تا اول ماه میلادی جاری (می ۲۰۰۵) ۱۰ تن از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور براساس تعداد ارجاعات در گروه یک درصد اول لیست پژوهشگران شیمی جهان قرار دارند.
سه نفر از این دانشمندان عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دو نفر عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و بقیه از دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، بوعلی سینای همدان، تهران، الزهرا(س) و علوم پزشکی تهران هستند.
● نفر اول در فهرست دانشمندان بین‌الملل ایران، دکتر شمسی پور، عضو هیات علمی دانشگاه رازی است که با ۲۹۲ مقاله و اختصاص دو هزار و ۵۱۲ ارجاع به مقالات خود توانسته است، از آستانه ارجاع برای دانشمند شدن در رشته‌های شیمی و مهندسی‌ شیمی در گستره ده ساله اول ژانویه ۱۹۹۵ تا ۲۸ فوریه ۲۰۰۵ عبور کرده و این افتخار را کسب کند.
حداقل آستانه ارجاعات لازم برای دانشمند اعلام شدن در رشته‌های شیمی و مهندسی شیمی به ترتیب ۶۴۵ و ۱۷۶ ارجاع است و شمار مقالات دکتر شمسی‌پور در رشته‌ شیمی ۲۱۸ و در رشته مهندسی شیمی ۷۴ مقاله بوده و تعداد ارجاعات به این مقالات نیز به ترتیب یک هزار و ۹۱۰ و ۶۰۲ ارجاع بوده است.
● نفر دوم فهرست دانشمندان ایران، دکتر ملک‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان است که در این گستره ده ساله (اول ژانویه ۱۹۹۵ تا ۲۸ فوریه ۲۰۰۵ ) ۱۱۹ مقاله شیمی و یک هزار و ۲۸۷ مورد ارجاع داشته که نسبت ارجاعات به مقالات وی ۸۲/۱۰ است.
● دکتر حاجی پور از دیگر اعضای دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با ۱۳۰ مقاله شیمی و یک هزار و ۲۳۶ مورد ارجاع (نسبت ارجاعات به مقالات ۵۱/۹) نفر سوم این فهرست است.
در این فهرست دکتر ایرانپور، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با ۱۲۸ مقاله در رشته شیمی و یک هزار و ۱۳۸ مورد ارجاع (نسبت ارجاعات به مقاله ۸۹/۸) در رتبه چهارم قرار دارد.
دکتر زلفی گل، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با ۱۳۵ مقاله شیمی و یک هزار و ۸۹ مورد ارجاع به مقالات به عنوان نفر پنجم در فهرست دانشمندان بین‌المللی ایران یاد شده است.
در رده ششم این فهرست دکتر گنجعلی، عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران با ۶۲ مقاله شیمی و ۶۸۲ مورد ارجاع و ۴۸ مقاله مهندسی شیمی با ۳۵۴ مورد ارجاع (مجموعا یک هزار و ۳۶ مورد ارجاع به مقالات) دیگر دانشمند دو رشته‌یی ایران است.
● دکتر فیروز آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز با ۱۲۴ عنوان مقاله شیمی و هزار و ۲۳ مورد ارجاع
● دکتر هروی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) با ۱۹۲ مقاله شیمی و ۷۲۷ مورد ارجاع در رده‌های هفتم و هشتم فهرست دانشمندان بین‌المللی ایران در گستره ده ساله اول ژانویه ۱۹۹۵ تا ۲۸ فوریه ۲۰۰۵ قرار دارند.
● دکتر زرین دست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با ۶۰ مقاله در رشته داروسازی و ۳۰۶ مورد ارجاع از حداقل آستانه ارجاعات لازم در این رشته (۲۹۶ ارجاع) عبور کرده و در رده نهم فهرست دانشمندان بین‌المللی ایران قرار گرفته است.
دکتر شرقی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با ۲۶ مقاله مهندسی شیمی و ۲۷۲ مورد ارجاع دیگر دانشمند بین‌المللی ایران است.
آمار مقالات ارائه شده از سوی موسسه اطلاعات علمی بیانگر تمام مقالات ارائه شده از سوی دانشمندان یاد شده در گستره ۱۰ ساله مذکور نیست و تعداد واقعی مقالات این محققان بیش از مقادیر ذکر شده است.
اکثر قریب به اتفاق دانشمندان بین‌المللی ایران در رشته‌های شیمی و مهندسی شیمی فعالیت دارند، علت این امر را سابقه نسبت بیشتر این رشته و پیشگامی آن در راه‌اندازی دوره‌های دکتری در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: ایران براساس شاخص تعداد مقالات رتبه ۳۶ و از لحاظ تعداد ارجاعات رتبه ۴۱ جهان را در رشته شیمی در اختیار دارد که نشان می‌دهد با توجه به برتری قابل توجه در این رشته نسبت به سایر زمینه‌های علمی که در کشور از تحرک کمتری برخوردارند، در رشته شیمی نیز با سایر کشورها فاصله داریم و برای تحقق اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله و دستیابی به جایگاه اول تولید علم در منطقه باید همپا با سایر رشته‌ها در این زمینه نیز تلاش‌ بیشتری داشته باشیم.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید