سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ ــ قتل جان اف کندی نخستین رئیس جمهوری کاتولیک و ایرلندی تبار آمریکا


۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ ــ قتل جان اف کندی نخستین رئیس جمهوری کاتولیک و ایرلندی تبار آمریکا
۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ جان اف. کندی سی و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در یکهزار و سی امین روز زمامداری خود در اثنای عبور، باخودرو روباز از خیابانهای شهر پرجمعیت دالاس (واقع در ایالت تکزاس آمریکا) از داخل ساختمان یک مدرسه هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد و «لی هاروی اسوالد» متهم به قتل وی نیز پس از بازداشت به دست فردی دیگر به نام جک روبی در راهرو ساختمان محافظت شده پلیس به قتل رسید و جک روبی هم بعدا در زندان درگذشت!. لیندن جانسون معاون(تکزاسی) او همان روز سوگند یاد کرد و رئیس جمهوری آمریکا شد. هنوز انگیزه و اسرار این قتل دقیقا روشن نشده است.
کندی نخستین کاتولیک ایرلندی تبار بود که به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده بود. قبلا سران این کشور از پروتستانهای انگلیسی تبار بودند. وی که از حزب دمکرات بود قبلا نماینده مجلس و سناتور بود و در زمان خود جوانترین رئیس جمهوری آمریکا نیز به شمار می رفت.
با این که کندی در تاریخ عمومی (جهان) آغازگر جنگ ویتنام و ضدیت با حکومت فیدل کاسترو اعلام شده است، اما از نظراندیشه و سیاست داخلی فردی مترقی و لیبرال ( در فرهنگ آمریکایی: چپگرا) خوانده می شود. وی در گفتارش، از بر قراری یک صلح پایدار و خلع سلاح واقعی و رعایت تمام عیار حقوق بشر جانبداری می کرد و آماده یک سازش بزرگ واقعی و همه جانبه با شوروی بود که انجام آن را طبق برخی نوشته ها به دوره دوم ریاست جمهوری خود موکول کرده بود. وادارکردن شاه سابق به انجام اصلاحاتی در ایران که خود شاه به آن عنوان انقلاب سفید داده بود در همین راستا بود. وی به شاه گفته بود که راه پیشرفت ایران این است که مواردی از اصلاحیه قانون اساسی آمریکا معروف به «بیل آو رایتز» را به صورتی در قوانین ایران بگنجانید که عملی نشد و مشکلات بعدی ایران نتیجه همین بی اعتنایی شاه به توصیه کندی بود. در زمینه سیاست داخلی تا توانست با فقر و نا امیدی در جامعه آمریکا مبارزه کرد. این جمله پر معنا از او باقی مانده است: همه اش نگویید که دولت برای ما چه کرده، گاهی هم از خود بپرسید که خودتان برای کشور چه کرده اید؟.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید