سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

اشتباهات رایج تغذیه‌ای


اشتباهات رایج تغذیه‌ای
▪ بستنی جایگزین خوبی برای شیر و لبنیات نیست
شیر و ماست و سایر فرآورده‌های لبنی منابع خوبی از کلسیم و پروتئین محسوب می‌شوند و در طول روز حداقل ۳ـ۲ واحد از آنها باید مصرف شود.
هر واحد شامل ۱۲ گرم کربوهیدرات (قند)، ۸ گرم پروتئین و ۸/۰ گرم چربی (برحسب نوع کم چرب یا پر چرب) و ۱۵۰ـ ۹۰ کیلو کالری است و یک لیوان شیر یا سه‌چهارم لیوان (یک کاسه) ماست و یا یک و نیم لیوان دوغ را دربرمی‌گیرد.
بعضی افراد برای استفاده از شیر و محصولاتش دچار مشکلاتی هستند. مثلاً افرادی که نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند، نمی‌توانند شیر بخورند و به آنها توصیه می‌شود حتماً از شیر بدون لاکتوز یا شیر سویا یا شیر به همراه لاکتوز خوراکی استفاده کنند تا از نظر دریافت کلسیم با مشکل روبه‌رو نشوند.
اما افرادی هستند که نسبت به بو و طعم شیر حساس هستند و بنا به عادت یا احساس انزجار بی‌علت، از شیر استفاده نمی‌کنند! این افراد در معرض مشکلاتی از جمله تغییر شکل دندان‌ها و استخوان‌ها، پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و پوکی استخوان خواهند بود مگر اینکه از جایگزین‌های مناسب گروه شیر بهره برند. به این افراد توصیه می‌شود شیر را از مقدار هر چند ناچیز شروع کنند تا کم‌کم به آن عادت کرده و در غیر این صورت از دوغ یا ماست کم چرب ۲ تا ۳ واحد در طول روز مصرف کنند. اما ماست پر چرب یا بستنی نمی‌تواند جایگزین خوبی برای این گروه غذایی باشد زیرا چربی آنها با کلسیم باند ‌شده و مانع جذب مناسب و کافی کلسیم می‌شود. از طرفی از آنجا که شیر و فرآورده‌های لبنی پر چرب میزان بالایی از چربی‌های اشباع و کلسترول دارند، به‌طور کلی توصیه می‌شود که از انواع کم چرب این گروه استفاده شود.
باید توجه داشت که انواع پنیر در گروه گوشت‌ها بیشتر طبقه‌بندی می‌شوند تا گروه شیر و لبنیات. همچنین خامه و سایر محصولات تهیه شده از چربی شیر نیز در این گروه جای نمی‌گیرند و در لیست چربی‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. شیربرنج و مانند آن را نیز باید در گروه مواد نشاسته‌ای جست‌وجو کرد.
هر چند که خوردن مواد اخیر از نخوردن کامل گروه شیر و لبنیات بهتر است اما برای دریافت کامل کلسیم و دیگر مایحتاج روزانه از گروه شیر و لبنیات، بایستی از شیر و ماست و دوغ کم چرب استفاده کرد.

محمدعلی پازوکی‌مهر
کارشناس تغذیه
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید