جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

همسران منفی‏نگر


همسران منفی‏نگر
آیا نمی‏توان اثبات کرد به جز مسائل و مشکلات مالی یکی از تهدیدهای واقعی و خطرناک برای یک رابطه سالم و سعادتمند میان همسران، منفی‏نگری یکی از طرفین است؟
وقتی یکی از زوجین منفی‏نگر باشد دیر یا زود چه موضوع مثبت و خوشحال کننده‏ای در زندگی باشد و چه نباشد رابطه زناشویی شادابی و طراوت خود را از دست خواهد داد. زوج یا زوجه منفی‏نگر در هر وضعیتی نهایتاً یک مورد منفی پیدا کرده و به نوعی طرف مقابل را مقصر قلمداد خواهد نمود. اگر رفتار افراد منفی‏نگر را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم باید بگوییم چنین افرادی صرفاً کمبودها و نقایص را دیده و در رفتارشان سعی می‏کنند مرتباً در حالت دفاعی به سر ببرند. آنها مدام نگرانند و کم کم احساسات‏شان به سمتی سوق پیدا می‏کند که دیگر در قلب‏شان جایی برای محبت و علاقه باقی نخواهد ماند. بنابراین پس از مدتی محیط و شرایط خانواده و زندگی را برای خود و همسرشان به قدری دشوار می‏کنند که تمایل به زندگی مشترک به سمت صفر گرایش پیدا خواهد کرد. بنابراین پس از مدتی رابطه زناشویی به قدری سرد و بی‏روح می‏شود که یکی از طرفین می‏گوید «بس است. دیگر نمی‏توانم به این زندگی ادامه دهم.» افراد منفی‏نگر هدفی برای خود قرار داده و عنوان می‏دارند اگر به آن هدف برسند خوشحال و راضی خواهند بود در صورتی که واقعاً این طور نیست و اینجا صرفاً بهانه‏ای برای رفتار و انکارشان است. این دسته افراد همواره خوشبختی را در جایی خارج از خود و به عبارت دیگر در جایی دور جستجو می‏کنند. در افراد دیگر، در مکان‏های دیگر و با شرایط دیگر.
همه ما افراد خوشحال و خوشبختی می‏شناسیم که زیاد پول‏دار نیستند اما با صداقت زندگی شادی را برای خود و همسرشان مهیا داشته‏اند. آنها به این واقعیت دست یافته‏اند که نباید بگذارند مسائل مالی تأثیری در خوشبختی‏شان داشته باشد. شعار آنان این است: «باید مناسبات خانوادگی زنده باشد. باید شاد و خوشحال بود و باید زندگی کرد.»
اما افراد منفی‏نگر علاوه بر اینکه دیگران را دوست ندارند به گونه‏ای برخورد می‏کنند که کسی اطراف‏شان و برایشان نمی‏ماند. آنان اشتباهات و خطاهای دیگران را نمی‏بخشند، همواره در ناراحتی‏های گذشته سیر می‏کنند و از لذت‏های زمان حال بهره‏ای نمی‏برند. افراد منفی‏نگر در نگه داشتن دوستان، همسر و همکاران خود دچار مشکل هستند. در منزل و محل کار مشکل دارند و در یک کلام، زندگی برایشان دشوار و به تأنی پیش می‏رود. با این تفاصیل می‏توان انتخاب کرد: منفی نبودن یا بدبینی و منفی‏نگری. همسران با انتخاب‏شان، موفقیت یا شکست‏های زندگی خانوادگی و آینده‏شان را رقم می‏زنند.
منبع : مجله پیام زن


همچنین مشاهده کنید