چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۶ نوامبرسال ۱۹۰۷ ــ کاستن از بودجه دربار، خشم محمدعلی شاه و پیامد های دیگر آن ازجمله کتک زدن مقامات


۲۶ نوامبرسال ۱۹۰۷ ــ کاستن از بودجه دربار، خشم محمدعلی شاه و پیامد های دیگر آن ازجمله کتک زدن مقامات
۲۶ نوامبرسال ۱۹۰۷ (آذر ۱۲۸۶) مجلس جدید التاسیس شورا بودجه دربار را سیصد هزار تومان کسر و به پانصد هزار تومان کاهش داد و شهریه زنان ناصرالدین شاه را هم حذف کرد.
این تصمیم مجلس که مورد تائید ناصر الملک رئیس الوزراء وقت قرار گرفته بود محمدعلیشاه را به خشم آورد و دیگر، کینه مجلس را تا به توپ بستن و انحلال آن از دل بیرون نکرد.
محمدعلیشاه که تحت فشار روسیه و شماری کم از روحانیون بود تا مجلس را منحل کند نمایندگان مجلس را احضار و به آنان در مورد کاهش بودجه دربار اخطار کرد و گفت که از حدود خود تجاوز کرده اند. ناصرالملک که خشم شاه را دید از سمت خود کنار گیری کرد. دولت روسیه - رقیب استعماری انگلستان - که مجلس را تحت حمایت انگلستان می پنداشت و کمک انگلستان به مشروطه خواهان را از همان آغاز کار عملی بر ضد خود می دانست با مجلس و مشروطیت میانه خوبی نداشت.
در پی اخطار شاه به نمایندگان مجلس، مخالفان مجلس از فرصت استفاده کرده و دست به اجتماع زدند و ساختمان مجلس در بهارستان را مورد حمله قرار دادند که گارد مجلس دست به تیراندازی زد و از طرفین چند تن کشته و یا مجروح شدند.
احتشام السلطنه رئیس مجلس برای اقامه شکایت از این وضعیت نزد شاه رفت که شاه دستور داد او و برادرش را که همراه وی بود شلاق زدند و در همانجا (کاخ گلستان) بازداشت کردند.
محمد علیشاه سپس ناصرالملک مستعفی و وزیران کابینه اش را خواست و آنان را هم کتک زد و بازداشت کرد که نماینده دولت انگلستان!! بملاقات شاه شتافت که ناصر الملک از دولت انگلستان نشان دریافت داشته و با کسی که دارای مدال و نشان انگلستان است نباید چنین رفتار شود!! و شاه گفت اگر چنین است بهتر است که ناصرالملک همین امروز از ایران خارج و به انگلستان برود و در آنجا زندگی کند که چنین شد.
این رویداد نشانه نهایت بدبختی و فلاکت یک ملت است ــ ملتی که روزگاری یک ابر قدرت نظامی بود و زمانی نیز در دانش و ادبیات مرتبه ای برجسته در جهان داشت. باید دلایل این فلاکت دقیقا کشف و به مردم اعلام شود تا از وطن مراقبت بیشتر کنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید