شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

همه چیز درباره سویا


همه چیز درباره سویا
این روزها سوپرماركت‌های بزرگ چندین قفسه مختلف را به فرآورده‌های سویا اختصاص می‌دهند. مطمئناً یك یا دو تا از دوستان سابق شما نیز در زندگی چیزی جز سویا نمی‌خوردند. سویا حتی در تركیبات غذاهای مورد علاقه شما نیز نفوذ كرده است. آیا سویا واقعاً مفید است و یا تنها یك نوع غذای هوس انگیز دیگر است؟سویا گذشته از این كه غذای كاملی، سرشار از پروتئین‌ها است هیچ نوع كلسترول مضر و چربی دربرندارد و جزء تركیبات اشباع نشده به شمار می‌رود. سویا ریسك ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد جایگزینی محصولات حیوانی با سویا باعث افزایش كلسترول خون نیز در بدن می‌شود. در همین زمان سویا به عنوان یك رژیم مناسب برای بیماران قلبی معرفی شد. سویا از بروز سرطان پروستات جلوگیری می‌كند. در بیش از ۴۰ نوع تحقیق مختلف ثابت شده است كه سویا باعث بهبود عملكرد پروستات می‌شود زیرا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلایون است. ایزوفلایون یك نوع آنتی اكسیدان برجسته و موثر در جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی در پروستات است. پروتئین سویا از ترشح آنزیم‌هایی كه باعث تحریك رشد نابهنجار سلول‌های تشكیل دهنده پروستات می‌شوند جلوگیری می‌كند. میزان پایین سرطان پروستات در مردان آسیایی گویای استفاده آنها از این ماده غذایی بی‌نظیر است. سویا سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌كند. مطالعات آماری نشان می‌دهد كه مصرف سویا در خانم‌های یائسه از بروز پوكی استخوان در آنها جلوگیری می‌كند. مردان نیز از فواید سویا در این زمینه بی‌بهره نیستند زیرا مصرف آن استخوان‌ها را محكم كرده، كمبود مواد معدنی را جبران می‌كند و باعث كاهش بیماری آرتروز می‌شود. سویا باعث حفظ سلامت روده بزرگ می‌شود آمار مرگ ومیر به دلیل سرطان روده در بیماری‌های جهاز هاضمه بالاترین درصد را به خود اختصاص می‌دهد. البته هنوز دانشمندان به هیچ گونه دلیل علمی و یا ادعای قطعی در این زمینه دست پیدا نكرده‌اند. اما سویا نقش مهمی را در حفظ سلامت دستگاه گوارش كه روده نیز جزیی از آن به حساب می‌آید، بازی می‌كند. تحقیق و بررسی در مورد افرادی كه از سرطان روده جان سالم به در برده‌اند حاكی از آن است كه مصرف سویا باعث كاهش تكثیر سلول‌های سرطانی در روده می‌شود. سویا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. سویا حاوی یك نوع زداینده قوی به نام ساپونین است. ساپونین‌ها به كلسترول‌های درونی امحا و احشا چسبیده و از جذب آن در بدن جلوگیری می‌كنند. علاوه بر این ساپونین‌ها با از بین بردن میكروب‌های مضر سلامت بدن را تثبیت می‌كند.فواید سویا برای بیماران دیابتی و كلیوی و افرادی كه از مرض قند رنج می‌برند دارای مقادیر زیادی گلوكز است و سلول‌های بدنشان از تشخیص انسولین عاجز است. انسولین نام هورمونی است در بدن كه میزان جذب گلوكز را برعهده دارد. افراد دیابتی كه در رژیم روزانه خود از سویا استفاده می‌كنند میزان گلوكز خونشان به طرز شگفت انگیزی كاهش می‌آید. به این دلیل كه بیماری‌های قندی نهایتاً منجر به بروز امراض كلیوی می‌شوند، پس می‌توان نتیجه گرفت كه سویا به طور غیرمستقیم در درمان بیماری‌های كلیوی نیز مفید واقع می‌شود.
• مواد غذایی كه از سویا به دست می‌آیند
شیر سویا: از تركیب شیر، سویا، آب و مقداری شكر به دست می‌آید. حالتی چرب و خامه‌ای دارد و به آن طعم‌های مختلفی از جمله فندق می‌افزایند. برای كسانی كه توانایی هضم لاكتوز (قند شیر) را ندارند، سویا بهترین جایگزین است.
آرد سویا: از دانه‌های سرخ و كنگره دار سویا می‌توان آردی درست كرد كه به خوبی آرد سفید در پخت غذاهای مختلف كاربرد دارد.
میزو (خمیر سویا): بیشتر در سوپ‌های ژاپنی از آن استفاده می‌شود. با افزودن كمی نمك طعم مطبوعی به خود می‌گیرد و حاوی مقادیر فراوانی پروتئین سویا است.
سویابرگر و هات داگ سویا: برای گیاهخواران و آن عده كه برای حفظ سلامتی خود از مصرف گوشت قرمز خودداری می‌كنند، در عوض می‌توانند سویا را كباب كرده و در انواع مختلف نان‌های ساندویچی قرار دهند و از خوردن آن لذت برند.
توفو: نوعی پنیر است كه از شیر سویا به دست می‌آید و در آسیا برای قرن‌های متمادی جایگزین گوشت قرمز بوده. طعمی متعادل دارد و مزه آن تقریباً شبیه به سایر فرآورده‌های سویا است.
آجیل سویا: مانند بادام زمینی، نوعی خوراك به شمار می‌رود البته خیلی كم چرب‌تر از آن است. سریع پخته می‌شود و طعم آن در سالادها بی‌نظیر است.
تمپو: نوعی كیك پف كرده مختص كشور اندونزی است كه جایگزین مناسبی برای گوشت‌های حیوانی محسوب می‌شود.
بافت پروتئینی سویا: در ابتدا سویا را ایزوله نموده و سپس خشك می‌كنند تا بافت‌های پروتئینی در آن به وجود آیند. همانند گوشت گاو به صورت آبدار و یخ زده به فروش می‌رسد و معمولاً برای تهیه برگرهای گیاهی، سوسیس، هات داگ و نگتس‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع: مردمان
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید