چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خانواده سلامت


در حالی كه رژیم غذایی سالم و تحرك و ورزش می توانند سلامتی افراد خانواده را حفظ كنند همواره بیماری ها و حوادث متعددی این سلامتی را تهدید می كنند و این خطرات به ویژه متوجه كودكان و افراد مسن خانواده هستند، توانایی تشخیص نشانه های مخصوص هر بیماری و آگاهی از آنچه می تواند در چنین مواردی مثمرثمر باشد شما را در مواجهه صحیح با این خطرات یاری می دهد.
بیماری ها و صدمات جزیی را اغلب می توان در خانه درمان كرد اما تشخیص درجه وخامت بیماری ها یا جراحات خود نیاز به آگاهی كافی دارد. از این رو اگر نمی توانید تصمیم بگیرید كه در مورد خاصی نیاز به مراجعه به دكتر وجود دارد یا نه همیشه جانب احتیاط را بگیرید و به پزشك مراجعه كنید. بسیاری از این بیماری ها و مشكلات جزیی را می توان با داروهایی كه در اغلب داروخانه ها بدون نیاز به ارائه نسخه عرضه می شوند و در بسیاری از منازل نیز موجود هستند درمان كرد. یكی از انواع بسیار متداول درمان های خانگی استفاده از نسخه های گیاهی است. درمان های گیاهی قرن ها است كه در میان ملل مختلف از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و حتی امروز نیز برای درمان بیماری های سطحی و جزیی به درمان های دارویی ترجیح داده می شوند. آسان ترین روش درمان های گیاهی خوردن دم كرده و جوشانده های گیاهی است. اما برای ایجاد اثرات قوی تر باید از عرقیات گیاهی كه از غلظت و اثر بیشتری برخوردارند استفاده كرد. از دم كرده ها و عرقیات گیاهی برای كمپرس موضعی و تهیه ضماد و مرهم نیز استفاده می شود. فواید عصاره های خالص گیاهان نیز قرن ها است كه در طب گیاهی به اثبات رسیده است.
اما به زخم های عمیق و جراحات شدید حتماً باید توسط پزشك و در یك مركز درمانی رسیدگی شود. در برخی از شرایط اضطراری مانند حمله های قلبی و یا انواع خفگی ها سرعت عمل و عكس العمل مناسب افراد حاضر در صحنه ارزشی حیاتی دارد و به كارگیری روش های صحیح احیا و كمك رسانی می تواند شخص دچار حادثه را از مرگ یا صدمات ماندگار نجات بخشد. در چنین مواردی كمك های خانگی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند زیرا تا رسیدن آمبولانس و پزشك یا رساندن بیمار به یك مركز درمانی زمان زیادی تلف می شود كه هر لحظه آن می تواند به قیمت زندگی بیمار تمام شود.
در بسیاری از انواع بیماری ها و جراحات بدن انسان به خودی خود مسیر بهبود و ترمیم را طی می كند، مانند اغلب سرماخوردگی ها و یا زخم های سطحی اما استفاده از داروها، ضدعفونی كننده ها و بانداژ صحیح می تواند به احساس راحتی بیمار كمك كند و راه را برغلبه میكروب های قوی تر بر بدن ببندد. اگر برای درمان های خانگی از داروهای گیاهی استفاده می كنید توجه داشته باشید كه میزان مصرف این داروها كه اغلب به صورت دم كرده و جوشانده استفاده می شوند نیز برای افرادی با سنین مختلف متفاوت است. به عنوان مثال میزان مصرف یك جوشانده برای افراد بالای ۱۶ سال دوبرابر مقدار داروی كافی برای یك كودك ۸ ساله است و یك چهارم این میزان برای كودكی ۴ ساله كافی خواهد بود. چنانچه از داروهای كارخانه ای استفاده می كنید نیز به میزان مصرف برای هر گروه سنی توجه كنید و اگر همزمان با مصرف این دارو از داروی دیگری استفاده می كنید حتماً با پزشك و یا دكتر داروخانه مشورت كنید. همچنین در صورت بارداری یا شیردهی حتماً پیش از مصرف هر دارو با پزشك مشورت كنید.
همیشه داروها را از دسترس كودكان دور نگاه دارید و هرگز برای ترغیب كودكان به خوردن داروهایشان به آنها نگویید كه طعم خوشمزه ای مثل شكلات دارد زیرا ظاهر رنگارنگ داروها نیز می تواند به چنین پیش زمینه ای كمك كند و موجب شود كودك دور از چشم بزرگ ترها به سراغ داروها نیز برود. همواره پیش از مصرف هر دارو راهنمای مصرف آن را مطالعه كنید و آخرین زمان مصرف آن را كنترل كنید. هرچندگاه یك بار جعبه داروهایتان را مرتب كنید و داروهایی كه زمان مصرف شان به پایان رسیده جدا كرده و دور بریزید.
اگر نسخه ها و درمان های خانگی در مدت چند روز موثر واقع نشد حتماً به پزشك مراجعه كنید. درخصوص كودكان اگر نشانه های بیماری به ویژه تب بیش از سه روز ادامه بیابد و یا تب متوقف شده و پس از چندساعت دوباره بازگشت كند و یا پوست بدن كودك به سردی بگراید و حالت خواب آلودگی در او مشاهده شود حتماً باید به پزشك مراجعه كنید. همچنین نشانه هایی چون تهوع و اسهال بیش از چندساعت یا درد شدید در ناحیه راست شكم، سردردهای شدید به ویژه اگر با اشكال در دید همراه باشد، احساس گیجی پس از ضربه به سر، تنفس سریع یا همراه با مشكل، بی اشتهایی به ویژه در كودكان زیر شش ماه را بسیار جدی بگیرید و سریعاً به پزشك مراجعه كنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید