جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تربیت و پرورش استعداد هنردوست


در سالهای اخیر بسیاری از مدارس سراسر جهان با قطع یا کاهش بودجه برای بخش هنری خود مواجه شده اند. اما مساله مهم این است که هنر یک وسیله بسیار مفید برای آموختن است. کودکان از طریق هنر میتوانند انضباط شخصی، خلاقیت و اعتماد به نفس به دست آورند. هنر به آنها کمک میکند که درباره جهان بیاموزند و به دنیای اطراف خود با دید تازه ای نگاه کنند. هنر روشهایی تازه برای ابراز افکار، احساسات و آرزوها به دست میدهد و میتواند به کودکان کمک کند که با تحلیل، تفسیر و کوشش در راه رسیدن به اهداف عالی، آموزندگان بهتری باشند. تحقیقات ثابت کرده است که شرکت در فعالیتهای هنری، موجب پیشرفت دانش آموزان میشود. شما میتوانید با بکار بردن این چند توصیه ساده، بذر هنر دوستی و خلاقیت را در ذهن کودکان بپاشید.
درباره هنر صحبت کنید: نشان دادن اشتیاق و علاقه، مسری است. این توجه میتواند به یک تابلو نقاشی در موزه معطوف شود یا به یک کار دستی خانگی. همچنین تماشای بناهای زیبا در شهر و مقایسه شیوه ساخت، نما و دکوراسیون داخلی آنها، کار بسیار مفید و سرگرم کننده ای است.
مواد لازم برای فعالیت هنری را تهیه کنید: برای فرزند خود مجموعه ای از لوازم تهیه کنید که میتواند شامل رنگ، کاغذ و مقوا، تکه های پارچه، خمیر و مواد طبیعی باشد و از همه مهمتر، برایش مکان راحت و مخصوصی فراهم کنید تا با فکر باز به کار بپردازد و از طرفی متوجه شود که هنر، مقوله ای با اهمیت است.
خلاقیت او را تشویق کنید: از کودک خود بخواهید که از خط "بیرون بزند" . کار او را مشتاقانه و با علاقه مورد توجه قرار دهید، از او سوالاتی بپرسید و قسمتهای شاخص کار او را بیابید و تشویقش کنید.
علاقه او را برانگیزید: به دیدار از موزه های محلی و مراکز فرهنگی بروید. فرزند خود را در کلاس هنری مورد علاقه اش ثبت نام کنید و با یکدیگر در فعالیتهای هنری شرکت کنید. قبل از بازدید یک مکان هنری، درباره مکان و نوع اتفاق هنریی که خواهید دید گفتگو کنید. مواردی مانند نقاشی یا مجسمه هایی از جانوران، غذاها یا مکانهایی را پیدا کنید که او میپسندد.
از آموزش هنر در جامعه حمایت کنید: اگر هنر یکی از موارد تدریس در مدرسه نیست، درباره امکان برگزاری آن با مسئولین مدرسه صحبت کنید. شاید برگزاری کلاسهای آزاد بعد از ساعت درسی امکان پذیر باشد. پشنهادهایی نظیر گردش علمی-فرهنگی، شرکت در یک برنامه هنری محلی یا ملی یا برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری دانش آموزان هم بد فکری نباشد.

MSN - Life Style
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید