سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بیماری MS با ماه تولد


متولدین ماه می (اردیبهشت - خرداد) بیشتردرخطر ابتلا به بیماری MS هستند؛ این درصورتی است که متولدین ماه نوامبر (مهر - آبان) کمترین خطر ابتلا به این بیماری را دارند.
محققین گمان می کنند که واکنشهای پیچیده بین ژنها و محیط زندگی قبل و کمی بعد از تولد می تواند این ارتباط را توضیح دهد.
آنها بر روی ۱۷,۸۷۴ بیمار کانادایی و ۱۱,۵۰۲ بیمار انگلیسی که بیماری MS دارند تحقیق کرده اند. در این رابطه ماه تولد به همراه اطلاعات دقیق آماری از تاریخچه شخصیتی ، پزشکی و خانوادگی آنها جمع آوری و بررسی شد. دو گروه مقایسه شونده از عموم افراد جامعه و برادر و خواهرهایی که این بیماری را ندارند انتخاب شدند.
نتایج بدست آماده در کانادا نشان داد که تعداد محدودی از کسانیکه به بیماری MS دچار شده بودند در ماه نوامبر به دنیا آمده اند. به همین صورت در انگلیس بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در ماه می و تعداد کمی از آنها در ماه نوامبر متولد شده بودند البته تعداد افراد مبتلای متولد ماه دسامبر(آبان - آذر) هم اندک بود.
بیش از ۴۲,۰۰۰ نمونه دیگر نیز در کشورهای دانمارک و سوئد بررسی شدند. این بررسی ها نشان داد که متولدین ماه می ۱۳ درصد بیشتر از متولدین ماه نوامبر در خطر ابتلا به بیماری MS بوده و متولدین ماه نوامبر ۱۹ درصد کمتر از متولدین ماه می در خطر ابتلا به این بیماری هستند.
این مساله بخصوص در اسکاتلند که شیوع بیماری MS در آنجا بیشتر است، مشهودتر بود.
نویسندگان می گویند این نتایج نهایتا وابستگی ماه تولد افراد و خطر ابتلا به MS در نیمکره شمالی زمین را نشان می دهد، اما علت این ارتباط همچنان نامعلوم است.
مطالعات قبلی بیان می کرد که افزایش ویتامین D در بدن مادر در دوران بارداری، در معرض آفتاب بودن یا تغییرات فصلی، می تواند تاثیر زیادی بر رشد مغز بگذارد. تحقیقات اخیر از نظریه ای که معتقد است المنهای محیطی قبل و بلافاصله بعد از تولد می تواند بر رشد اعصاب یا مقاوم سازی سیستمها تاثیربگذارد و همچنین خطر ابتلا به بیماری ها در دوران بزرگسالی را تعین کند، دفاع می کند.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید