جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اول دسامبر سال ۱۹۵۹ ــ ادعای ارضی ژنرال عبدالکریم قاسم رهبر عراق نسبت به ایران


اول دسامبر سال ۱۹۵۹ ــ ادعای ارضی ژنرال عبدالکریم قاسم رهبر عراق نسبت به ایران
ژنرال عبدالکریم قاسم رهبر وقت عراق اول دسامبر سال ۱۹۵۹ ( آذر ۱۳۳۸ ) نسبت به یک منطقه مرزی ایران در خوزستان ادعای ارضی کرد . وی در ژوئیه سال ۱۹۵۸ با یک کودتا ی نظامی خونین به سلطنت در عراق که ساخته و پرداخته انگلستان بود پایان داده بود . برخلاف تصوری که اوایل کودتا می رفت ، وی یک نظامی مارکسیست بود نه ناصریست ، که سریعا هم به عضویت عراق در پیمان بغداد ( بعدا: سنتو ) پایان داد.
ادعای قاسم سبب شد که دولت وقت ایران به واحدهای لشکر خوزستان آماده باش دهد و از پادگانهای دیگر به خوزستان نیروی تقویتی بفرستد و دولت عراق را متقابلا متهم به نقض قرار داد سال ۱۹۳۷ کند . مرزهای عراق با ایران را انگلیسی ها در طول حاکمیتشان بر عراق تعیین کرده اند و احتمالا با سوء نیت ، قواعد بین المللی رودهای مرزی و تالوگ ( خط القعر ) شط العرب را نادیده گرفته بودند و برای دوکشور مسئله ساخته بودند تا نه تنها مانع دوستی پایدار میان انها شوند بلکه در جهت سیاستهای خود از آن استفاده های بعدی ببرند.
قاسم که تا ۱۹۶۳ بر عراق حکومت کرد اولین رهبر عراق بود که اعلام کرد کویت در طول قرون ، گوشه ای از عراق بوده و در سال ۱۹۶۲ تصمیم به تصرف مسلحانه آن سرزمین گرفت که با حمایت نظامی انگلستان از کویت رو به رو شد. مرزهای عراق و کویت را هم انگلستان تعیین کرده است ، همین طور مرزهای بسیاری از کشورهای عربی دیگر را.
اختلافات مرزی عراق و ایران تاکنون باعث درگیری های متعدد و خونین شده است. دولتهای ذینفع در منطقه ، آتشبیار این مناقشات بوده اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید