چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اول دسامبر سال ۱۹۱۹ ــ گاندی ، جنبش نافرمانی مسالمت آمیز او و نظراتش درباره دمکراسی


اول دسامبر سال ۱۹۱۹ ــ گاندی ، جنبش نافرمانی مسالمت آمیز او و نظراتش درباره دمکراسی
اول دسامبر سال ۱۹۱۹ روز انتشار اندیشه « نافرمانی مسالمت آمیز » مهاتما گاندی است که آن را به منظور رسیدن به هدف سیاسی ابتکار کرده است.وی این روش مبارزه را از ششم نوامبر سال ۱۹۱۳ تجربه کرده بود و در این روز برپایه آن نخستین راهپیمایی گسترده را در افریقای جنوبی برگزار کرده بود.
گاندی که در اکتبر سال ۱۸۶۹ متولد و سی ام ژانویه سال ۱۹۴۸ مقتول شد و فارغ التحصیل رشته حقوق از انگلستان بود در مقدمه این نظریه خود نوشته است که تا مردم از یک جنبش حمایت صادقانه نکنند به پیروزی نخواهد رسید.
وی معتقد به نقش توده ها در هر جنبشی بود . گاندی نوشته است که تا توده ها از صمیم قلب در یک جنبش مشارکت نکنند این جنبش نخواهد توانست وضعیت موجود را تغییر دهد .
گاندی برای احقاق حق توسل به خشونت را ضروری نمی دانست و معتقد بود که نه تنها همگان از توسل به خشونت حمایت نمی کنند بلکه طرف متقابل که نیروی تهاجمی بیشتری دارد به سهولت خواهد توانست جنبش خشونت آمیز را سرکوب و عمل خود را مشروع جلوه دهد .
گاندی برای رسیدن به هدف به نفوذ کلام توام با عمل باور فراوان داشت . وی نوشته است که بزرگترین نیروی سیاسی نیروی مردم است که برای بسیج این نیرو مهارت فراوان ، شهرت خوب ، محبوبیت عمومی و نفوذ کلام لازم است و اگر کلام با عمل توام نباشد مردم جذب نمی شوند. مردم اگر بدانند که خشونت در کار نیست زودتر جمع می شو ند.
گاندی شدیدا مخالف جدایی سیاست از اخلاق است . وی در این زمینه نوشته است که سیاست اگر از اخلاق جدا شود به خشونت ، فساد و جاه طلبی می انجامد و دروغ گفتن نخستین گام برای جدا کردن اخلاق از سیاست است و مردم خیلی زود از جنبشی که زعماء و گردانندگانش از گفتن دروغ ترس و اباء نداشته باشند جدا می شوند و ریزش مردم برابر است با شکست جنبش .
گاندی می گوید که بهترین و برنده ترین حربه در برابر زورگویی مقاومت منفی است ، زیرا که نمی توان زور را برضد چنین مقاومتی بکار گرفت .
گاندی در زمینه دمکراسی گوید که با انتخابات مستقیم ، اما در سطحی محدود موافق است یعنی در سطح یک روستا و نمایندگان جوامع کوچک شوراهای بزرگتر را انتخاب کنند تا به آخر . به این ترتیب وی موافق دمکراسی ساویت ( شورا ها ) است و تصریح می کند که حکومت بر منطقه ای کوچک و جماعتی محدود آسان و ثمربخش است. گاندی با ایده نافرمانی مسالمت آمیز و یا به تعبیری مدنی موفق شد با حداقل تلفات به استعمار انگلستان بر هند پایان دهد.
او در زمینه زندگی خصوصی لذت را در فروتنی و سادگی و پرهیز از تجملات می دانست.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید