سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

میوه‌های کریستالی شده


میوه‌های کریستالی شده
روش کریستالیزه کردن میوه، یکی از راههای نگهداری میوه در دوران گذشته بوده است و امروزه این میوه‌ها به عنوان شیرینی‌های بسیار لوکس و گران قیمت در بازار عرضه میشوند. در حال حاضر قیمت ۲۵۰ گرم آن ۸.۵ یورو است که چیزی حدود ۵-۶ عدد میوه خواهد بود. روش سنتی بعضی از این کارخانه‌ها بسیار مفصل و طولانی است که طبعا دلیل موجهی برای گران قیمت بودن این محصول است. یکی از این تولید کنندگان کارخانه mademoiselle mela است که روش کار خود را این طور توضیح داده است:
تولید میوه کریستالیزه کاری ظریف و وقت‌گیر است، میوه‌ها یک به یک با ابزار ظریفی سوراخ میشوند تا کاملا قند را جذب کنند و سپس به مدت یک سال در شربت قند خوابانده میشوند. در طول این مدت شربت دهها بار عوض میشود تا میوه کاملا آب خود را از دست داده و شکر را جایگزین آن کند. سپس میوه‌ها از شربت خارج شده و با دقت در محل مناسب خشک میشوند. این میوه‌ها تا یک سال قابل نگهداری هستند. در ضمن تمام این مراحل از روی دستورالعمل اجدادی این کارخانه انجام میشود. اما شما میتوانید میوه‌های قندی را در منزل و در مدت بسیار کوتاه‌تری تهیه کنید. سپس با قراردادن میوه‌های قندی در بین کاغذ پوستی و نگهداری آن در جعبه‌های فلزی در دار (مانند جعبه شکلات یا بیسکوییت) می‌توانید مدت بیشتری آنها را نگهداری کنید.
● روش کریستالیزه کردن میوه (میوه‌های قندی) در منزل
▪ مواد لازم :
½ فنجان آب
۲ فنجان شکر
نیم کیلو میوه آماده برای کریستالیزه شدن
برای این کار میتوانید از انواع میوه‌های تازه به صورت کامل یا خرد شده استفاده کنید. مرکبات مانند لیمو و پرتقال را میتوانید با پوست حلقه حلقه کنید یا تنها از پوست خرد شده آنها استفاده کنید. آلو، انجیر، انگور، گیلاس، زردآلو و انواع میوه‌های کوچک درسته یا میوه‌های درشت خرد شده، برای اینکار مناسب هستند.
▪ روش تهیه
ابتدا شکر را در آب حل کرده و میجوشانیم تا زمانی که درجه حرارت شربت به ۲۲۳ درجه فارنهایت یا ۱۰۶ درجه سلسیوس برسد، در این درجه، شربت آماده است. آنرا از روی آتش بردارید و بگذارید کاملا سرد شود. در این فاصله میوه‌ها را با فاصله از یکدیگر در ظرف مناسب بچینید. توجه کنید که میوه‌ها نباید به یکدیگر بچسبند. شربت سرد شده را به آرامی روی میوه‌ها بریزید تا کاملا روی آنها را بپوشاند. هنگامی که تمام مواد با شربت پوشیده شد، روی ظرف را با یک پارچه نمدار بپوشانید و ظرف را بدون حرکت در محل مناسبی قرار دهید. این ترکیب باید حدود ۹ ساعت با بیشتر باقی بماند تا شربت کاملا جذب میوه‌ها شود. پس از این مدت محتوی ظرف را به آرامی در یک آبکش خالی کنید و بگذارید میوه‌ها کاملا خشک شوند. این بخش کار هم حدود ۶-۵ ساعت طول خواهد کشید. میوه‌های خشک شده با پوشش نازکی از کریستال قند پوشیده خواهند شد و میتوانید آنها را در ظرف مناسبی چیده و استفاده کنید.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید