پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تقویت حافظه با نوشابه گازدار


بنا به نظر متخصصین، نوشیدنیهای گازدار، که همواره توسط مبلغین رژیمهای سالم نهی میشوند، میتوانند موجب تقویت حافظه شوند.
عصب شناسان دانشگاه کلدونیان گلاسگو (Glasgow Caledonian) مصرف مقدار نوشیدنی غیر الکلی معادل دو قوطی نوشیدنی گازدار را، روشی برای تقویت و نگهداری حافظه میدانند و میگویند که این نوشیدنیها میتوانند با زوال عقل یا dementia در افراد سالخورده مبارزه نمایند.
دکتر لی رایبی (Leigh Riby) مدرس روانشناسی که این تحقیقات را رهبری میکند، میگوید که افرادی که برای امتحانات خود درس میخوانند میتوانند با افزودن قند به رژیم روزانه خود، موفقتر باشند.
او تحقیقات خود بر روی بخشی از مغز متمرکز کرده که هیپوکمپوس (hippocampus) نام دارد و حافظه تازه در آن ساخته میشود و با بروز dementia، رو به ضعف میرود.
دکتر رایبی با استفاده از مجموعهای از آزمایشهای حافظه و روشهای تصویربرداری از مغز، عکسالعملهای داوطلبان را قبل و بعد از نوشیدن یک نوشیدنی شیرین ارزیابی میکند. نتیجه اینکه آنها موفق شده اند ۱۷% بیشتر از قبل چیزهایی را به خاطر آورده و از حافظه خود استفاده کنند.
او گفت : "اکثر ما میدانیم که مواجهه انسان با موقعیتهای پرتنش، به طور طبیعی موجب افزایش میزان گلوکز در بدن و به خصوص در هیپوکمپوس میشود."
"همچنین افراد بیشتر قادر به یادآوری واضح موقعیتهای ترسناک یا خطیر هستند تا وقایع عادی. این سیستم گلوکز-حافظه، برای کمک به بقای انسان به وجود آمده است و متاسفانه در سنین بالا به خطر میافتد."
از ۲۵ داوطلب شرکت کننده در این آزمون که در سنین ۱۸ تا ۵۲ سال بودند، خواسته شد که فهرستی از کلمات را به خاطر بسپارند.
آنهایی که آب مخلوط با اسانس پرتقال و ۲۵ گرم شکر (تقریبا معادل مقدار موجود در یک قوطی کوکا کولا) نوشیده بودند، ۱۱% بیشتر از دیگران موفق به حفظ لغات شدند.
اگر شرکت کنندگان دوبرار این مقدار شکر مصرف کرده بودند، قادر بودند تا ۱۷% پیشرفت داشته باشند. آنها همچنین توانستند یک هزارم ثانیه سریعتر از قبل، لغات را به یا بیاورند.

< قبلی بعدی >
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید