سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

خانه ای پر از نور طبیعی


خانه ای پر از نور طبیعی
میزان بهره مندی یک فضا از نور طبیعی از جمله مهم ترین مواردی است که در انتخاب مکان می بایست مورد توجه قرار گیرد. اگرچه این روزها با وجود تنوع موجود در تولید منابع نورزای مصنوعی نور کافی برای انجام امور مختلف در فضا فراهم شده ولی کیفیت آن با کیفیت و تاثیرات حاصل از نور طبیعی قابل مقایسه نیست. در ضمن با کاهش مصرف نور مصنوعی در مواقعی که بتوان از نور طبیعی استفاده کرد، گامی مهم در جهت صرفه جویی در انرژی نیز برداشته می شود. بنابراین در انتخاب ساختمان محیط زندگی خود به تعداد، ابعاد و موقعیت جغرافیایی پنجره ها در نقشه توجه لازم را داشته باشید.
واضح است هر چه تعداد پنجره ها بیشتر بوده و ابعاد آنها بزرگتر باشد این اشعه های شفابخش طبیعی بهتر و بیشتر به داخل محیط خانه وارد می شوند ولی اهمیت موقعیت جغرافیایی پنجره ها را نیز نباید نادیده شمرد زیرا با توجه به تغییر فصل پنجره ها نیز گذرگاه متغیری برای ورود نور خورشید به داخل هستند یعنی ممکن است اشعه نور خورشید در فصلی از سال از پنجره ای عبور کرده و در فصل دیگر مرز ورود آنها تنها تا لبه بیرونی همان پنجره باشد. به طور کلی در انتخاب فضایی مناسب به جهت موقعیت پنجره ها داشتن پنجره هایی رو به جنوب از جمله اولویت های یک ساختمان است. این پنجره ها مدخل خوبی برای ورود نور خورشید به داخل آن هم در فصول سرد سال هستند در حالی که در موقعیت های دیگر ممکن است زمانی از نور شدید و مستقیم آفتاب در فضای خانه بهره مند باشید که وجود آن نه تنها خوشایند نبوده، بلکه آزاردهنده و گاهی طاقت فرسا نیز هست. پنجره های رو به غرب دارای چنین شرایطی در گرم ترین ساعات فصل تابستان هستند؛ پنجره های رو به شمال و شرق نیز معمولاً معابر خاص و تاثیرگذاری برای تابش نور خورشید به داخل به حساب نمی آیند و وجود آنها تنها به لحاظ بهره مندی از نور و روشنی حاصله از خورشید ارزشمند است.
حال با تمام این تفاسیر در صورتی که میزان نورگیری فضای خانه شما به جهت موقعیت پنجره ها، تغییر فصل و یا هر عامل ساختاری دیگری وضعیت نامطلوبی را، حتی به طور موقتی در سال دارد، می توانید با استفاده از راهکارهای متعدد، نور موجود در محیط را افزایش دهید:
۱) کاربرد رنگ های روشن: از آنجا که رنگ های روشن همواره انعکاس دهنده های خوبی برای نور و رنگ های تیره جذب کننده های مناسبی برای آن هستند، در نظر گرفتن این اصل می تواند شما را برای یافتن راه هایی جهت استفاده بهینه از نور موجود در فضا یاری دهد. در همین راستا لازم است برای پوشش دیوارها، سقف ها و حتی کف ها از رنگ های روشن استفاده کنید. علاوه بر اینها در انتخاب لوزام دکوراسیونی اصلی و بزرگ نیز کاربرد رنگ های روشن را از یاد نبرید. البته در این گونه لوازم، تنها رنگ عامل موثر محسوب نمی شود بلکه طرح و حتی بافت نیز جایگاه ویژه ای دارند. طرح های شلوغ و بافت های خشن و پیچیده نیز تا حدودی همان تاثیر رنگ های تیره را در جذب نور خواهند داشت. در حالی که طرح های خلوت و بافت های صاف و صیقلی در انعکاس نور خورشید، نتیجه ای معکوس دارند.
این موضوع در مورد کف پوش ها و پوشش دیوارهای فضاهایی مانند آشپزخانه و سرویس های بهداشتی نیز به وضوح دیده می شود. پوشش های سنگ و سرامیک گذشته از موضوع رنگ به جهت سطح صیقلی شان به مراتب بیشتر از انواع دیگر حتی با وجود رنگ روشن، نور را منعکس می کند.
۲) تغییر شیشه ها: با توجه به سیستم آپارتمان نشینی و اشراف ساکنین آپارتمان ها به داخل فضاهای یکدیگر از طریق پنجره ها، کاربرد شیشه های مشبک و به خصوص شیشه های رفلکس در ساختمان سازی رواج بسیاری دارد. شیشه های رفلکس با وجود آنکه دارای مزیت ناپیدا بودن فضای داخل از بیرون در روز هستند ولی درصد زیادی از نور را به خود جذب کرده و مانع ورود آن به داخل می شوند. لذا برای حل این مشکل شما می توانید در صورت امکان شیشه های معمولی را جایگزین کرده و از پرده به عنوان حافظی برای استقلال فردی و خانوادگی در محیط خانه استفاده کنید. پرده های توری نازک نیز در هنگام روز بدون وجود نورپردازی مصنوعی روشن در داخل، مانع اشراف بوده و در هنگام شب نیز این ترکیب را می توان با پرده ای ضخیم کامل کرد.
۳) نقش آینه در انعکاس نور: با نصب آینه در مکان هایی از خانه که امکان انعکاس نور توسط آینه از طریق پنجره وجود داشته باشد، نور موجود را افزایش دهید. البته این موضوع رابطه مستقیمی با مکان نصب آینه، زاویه آن و همچنین فاصله آینه از پنجره دارد. صرف نظر از افزایش نور توسط آینه از آن به عنوان هادی و انتقال دهنده نور نیز می توان استفاده کرد به این معنا که شما می توانید با نصب مناسب آینه ای در فضایی با نور کافی، مقداری از نور را به فضای مجاور کم نور یا بدون نور آن نیز منتقل کنید.
۴) تغییر پرده ها: اگر برای پنجره ها تنها از پرده ای ضخیم در هنگام روز و شب استفاده می کنید آویختن پرده ای نازک از جنس تور و یا حریر در رو و یا زیر پرده ضخیم الزامی است. در میان پرده های نازک نیز هر چه ضخامت کمتر باشد، نور بیشتری را از خود عبور می دهد.

http://www.teknikhayekhanedari.blogfa.com/۸۶۰۴.aspx


همچنین مشاهده کنید