جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بزرگ فکر کن، اما از کوچک آغاز کن


بسیاری از افراد که با مکتب آشنا می‌شوند و شیوه زندگی هدفمند را می‌آموزند، در ابتدای راه اهداف بسیار بلند‌پروازانه‌ای را برای خود برمی‌گزینند و با اشتیاق فراوان منتظر هستند که در مدت زمان کوتاهی به آرزوهای بزرگشان دست پیدا کنند. آنها آن‌چنان در رویاهای خود ساخته‌شان غرق می‌شوند که اندک اندک فراموش می‌کنند که برای موفق شدن باید پاهای خود را بر روی زمین بگذارند. ایراد این نوع تفکر که تفکر بر مبنای آرزوها نامیده می‌شود این است که زمان و راهی که باید برای رسیدن به آرزوها طی شود اغلب کمتر از آن‌چه هست دیده می‌شود و در نتیجه شخص وقتی در طی مدت کوتاهی به نتیجه مطلوب ذهنی خود نمی‌رسد سرخورده و مأیوس گردیده و از پیگیری اهدافش منصرف می‌شود. حال‌ آن‌که موفقیت امری تدریجی و نیازمند تلاش مستمر و کوشش فراوان است.
می‌گویند روزی کرایسلر که نوازنده مشهور پیانو است قطعه‌ای را آن‌چنان لطیف و با ظرافت نواخت که تمام جمعیت حاضر در کنسرت غرق در شور و شعف شدند، در پایان کنسرت خانمی که به شدت تحت تأثیر شیوه نوازندگی وی قرار گرفته بود نزدش رفت و با حالتی شگفت‌زده گفت: من حاضرم تمام لحظات عمرم را بدهم تا بتوانم مثل شما بنوازم.
کرایسلر لبخندی به او زد و گفت: این دقیقاً همان کاری است که من در تمام طول عمری کرده‌ام. به نظر من روزی که کرایسلر برای نخستین بار دست به پیانو زد، در ذهنش چنین روزی را می‌دید، اما احتمالاً انتظار نداشت که این موفقیت خیلی آسان و پس از چند ماه نواختن پیانو به دست آید.
تدریج همه جا قاعده موفقیت است و هر موفقیت بزرگی حاصل جمع یا حاصل ضربی از موفقیت‌های کوچک و درس‌هائی است که از شکست‌های کوچک می‌آموزیم. همان‌گونه که برای ساخته شدن یک ساختمان زیبا هزاران آجر باید دقیق و متناسب با یکدیگر چیده شوند و طبیعتاً نمی‌توان تا قبل از طراحی نقشه و ساخته شدن طبقه اول به فکر ساختن طبقه دوم بود، در زندگی یک انسان هدفمند نیز اوضاع به همین شکل است.
همان‌گونه که بهترین نقشه ساختمان اگر روی کاغذ باقی بماند اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند، بهترین فکرها نیز تا وقتی از وجه تئوریک به حالت عملی مبدل نشوند ارزش چندانی نخواهند داشت.
از جمله رازهای موفقیت انسان‌های موفق کوتاه بودن فاصله اندیشه‌ تا عمل آنها است.
پس بهتر است با خود فکر کنیم که چگونه می‌توانیم در راستای اهدافمان اقدامات عملی انجام دهیم.
برای مثال اگر هدف شما تبدیل شدن به یک متخصص کامپیوتر است و تاکنون چیزی از کامپیوتر نمی‌‌دانید اما امروز عصر از یک مرکز بزرگ خرید کامپیوتر بازدید کرده‌اید یک گام عملی در مسیر موفقیت برداشته‌اید. اگر هدف شما قبولی در کنکور است و امروز صرفاً کتاب‌های مورد نیازتان برای مطالعه را خریداری کرده‌اید یک گام عملی در مسیر موفقیت برداشته‌اید، اگر هدف شما ثروتمند شدن است و سرمایه چندانی نیز ندارید اما امروز ایده‌های اقتصادی را که به ذهنتان رسیده است در دفتری یادداشت کرده‌اید تا در زمان مناسب مورد استفاده قرار دهید، یک گام عملی به سوی موفقیت برداشته‌اید.
اما اگر نشسته‌اید و تنها به اهدفتان فکر می‌کنید و به این‌که چرا شرایط دست به دست هم نمی‌دهند تا شما به اهدافتان برسید باید گفت که شما در مرحله تئوریک متوقف مانده‌اید و البته هنوز فرصت هست تا دست به اقدامات عملی و ملموس بزنید.
پس از جای خود بلند شوید و بیش از این برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ، موقعیت‌های کوچک را از دست ندهید. راه موفقیت را باید گام به گام پیمود، پس هر گام را آن‌چنان استوار و پرانگیزه بردارید که گوئی این هدف نهائی شما است و در عین حال هدف نهائی را که برای خود برگزیده‌اید همواره در ذهن داشته باشید و هرگز این جمله را فراموش نکنید که در زندگی‌ات:
بزرگ فکر کن، اما هم اکنون از کوچک آغاز کن.
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید