سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

قاعدگی دردناک


قاعدگی دردناک
قاعدگی دردناک مشکل شایعی است که ناشی از ضعف عملکرد دستگاه تناسلی ایجاد می شود. از نشانه های آن می توان به درد شکم،استفراغ و حالت تهوع و سردرد به هنگام خونریزی قاعدگی اشاره کرد.
در قاعدگی دردناک که به قاعدگی دردناک نوع اول معروف است، دکتر نمی تواند علت آن را در اندامهای تناسلی پیدا کند و مشکلی وجود ندارد. این مورد در دخترانی که زودتر به قاعدگی رسیده اند بیشتر رخ می دهد. عوامل روانی در این نوع قاعدگی موثر است.
قاعدگی دردناک نوع اول معمولا با استفاده از داروهای مسکن مانند ادویل و یا آسپرین بهبود یابد. در موارد شدید و حاد قرصهای ضد بارداری و داروهای هورمونی موثر واقع می شود. ورزش ٍ کاهش استرس و تغذیه مناسب در کاهش درد آن نقش موثری دارند.
قاعدگی دردناک نوع دوم که معمولا چند سال بعد از قاعدگی معمولی آغاز می شود و نشاندهنده بیماری در رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها است. از علل آن می توان به تومورها و سرطان رحم و دیواره آن و ... اشاره کرد.تصلب دیواره آندومتر از علل های شایع است. در اینگونه موارد می بایست به متخصص زنان مراجعه کرد.
در قاعدگی دردناک نوع یک بهترین کاری که می شود انجام داد حفظ سلامت جسمی و تقویت بدن و عضلات شکمی است. ضعف و بیماری درد آن را تشدید می کند. کارهای زیر میتواند به کاهش درد کمک نماید:
- نوشیدن منظم چای،چای نعناع یا بابونه
- قرار دادن کیسه آب گرم بر روی شکم
- دوش آب گرم گرفتن
- ماساژ ملایم شکم
- ورزش سبک
- استراحت
- قرص های ضد بارداری ( با مشورت پزشک)
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید