جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۶ دسامبر سال ۱۸۹ ـ برای نجات خود ، معاونش را به میان مردم خشمگین افکند تا او را بکشند!


۶ دسامبر سال ۱۸۹ ـ برای نجات خود ، معاونش را به میان مردم خشمگین افکند تا او را بکشند!
ششم دسامبر سال ۱۸۹ میلادی کومودوس امپراتور وقت روم که با اعتراض شدید مردم شهر « رم » و شورش ایشان به خاطر کمبود گندم و گران شدن نان رو به رو شده بود برای جلب نظر مردم نسبت به خود و به علاوه راحت شدن از دست معاونش که از سوی سنای روم به او تحمیل شده بود هنگامی که شنید رمی های خشمگین پشت دیوار کاخ او اجتماع کرده و تظاهرات می کنند به اتفاق معاونش « کلیاندر » به بالکن کاخ رفت و خطاب به مردم حق را به جانب آنان داد و گفت که عامل کمبود گندم را تا چند لحظه دیگر به شما می سپارم و سپس به محافظانش دستور دادکه «کلیاندر» را از بالکن به میان مردم افکنند و مردم هم اورا قطعه ــ قطعه کردند.
کومودوس معاون قبلی خودرا هم به جرم خیانت اعدام کرده بود و اجازه نداد که سنا برای او معاونی دیگر انتخاب کند . علت تعیین معاون برای امپراتور که در روم سابقه نداشت این بود که کومودوس بیشتر وقت خود را صرف خوشگذرانی و تماشای کارهای گلادیاتورها می کرد و به امور کشور نمی رسید و فساد اداری که نمونه اش گرانی نان بود نتیجه همین بی اعتنایی او به خدمات عمومی بود . کومودوس در به جان هم انداختن گلادیاتورها که اسیران جنگ ها بودند و کشته شدن آنان به دست یکدیگر به قدری افراط می کرد که گاهی هم خود او با ارابه به میان گلادیاتورهامی رفت و آنان را می کشت .
وی بعدا نام خود را هم بر شهر قدیمی رم نهاد و این شهر را « کومودیانا » نامید . همین کارها سبب شد که در۳۱ دسامبر سال ۱۹۲ میلادی یک افسر گارد وارد گرمابه کومودوس شود و اورا که سر گرم استحمام بود بکشد. شانس رومی ها در زمان کومودوس این بود که شاه وقت ایران بلاش سوم مردی صلح طلب بود و خود را سرگرم جمع آوری قطعات « اوستا » در یک کتاب کرده بود .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید