سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

دارچین معطر و گرمابخش


دارچین معطر و گرمابخش
دارچین ادویه‌ای خوش طعم و بو است كه خواص گرمابخش و تقویت كننده آن در از میان بردن سرماخوردگی و عوارض ناشی از آن، خلط و كمبود انرژی اثری شگفت انگیز دارد. دارچین از زمان‌های بسیار دور برای درمان اسهال، روماتیسم، گرفتگی عضلات، دردهای شكمی و ناراحتی‌های زنانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بیش از دو هزاره است كه این ادویه به عنوان ماده‌ای مفید، گرمابخش و دارای خواص درمانی شناخته شده است. در انجیل به دارچین اشاره شده است و در مصر باستان از فواید آن سود می‌بردند. در خلال قرون وسطی سربازان جنگ‌های صلیبی دارچین را به اروپای غربی بردند تا در آنجا برای مصارف خوراكی، درمانی و در ساختن عطریات مورد استفاده قرار گیرد.
▪ دم كرده داغ دارچین محرك دستگاه گردش خون است و افزایش تعریق و در نتیجه بهبود بیماری‌هایی از قبیل آنفلوآنزا، انواع سرماخوردگی‌ها، زكام، تب و عفونت‌ها را موجب می‌شود. مخلوط شیر و دارچین یك نسخه قدیمی و سنتی برای درمان اسهال خونی است. خواص گرمابخش و محرك دارچین را می‌توان با افزودن مواد دیگر به آن جهت بخشید و متوجه بخش خاصی از بدن كرد. به عنوان مثال افزودن دارچین به آویشن یا زنجبیل شامی (راسن) مخلوطی مناسب برای گرفتگی‌ها و عفونت‌های برنشی است. دارچین بر روی دستگاه گوارش نیز اثر گرمابخش و محرك دارد و پروسه گوارشی را بهبود بخشیده و در درمان قلنج روده، اسهال، تهوع و نفخ معده و روده مفید است. شاید به همین جهت است كه ما ایرانیان در بسیاری از غذاهای سنتی و بومی خود كه به اصطلاح طبیعت سرد دارند مانند لوبیاپلو یا باقالاپلو از دارچین استفاده می‌كنیم.
▪ روغن دارچین قوی‌ترین ضدعفونی كننده طبیعی شناخته شده است. ویژگی ضدباكتری و ضدقارچ این روغن در پیشگیری و درمان عفونت‌های حادی مثل سیستیت، سرماخوردگی‌های شدید، برونشیت، برفك دهان و التهاب امحا و یا عفونت‌های مزمنی مانند ورم لوزه بسیار مفید است. مواد موجود در این روغن به عنوان یك آرام بخش نیز عمل می‌كنند و به تخفیف دردهایی چون دردهای ناشی از آرتروز، سردردها، درد ماهیچه و حتی دندان درد، چنانچه به صورت موضعی مصرف شوند، كمك می‌‌كنند.
▪ دارچین همچنین به عنوان تقویت كننده و دارویی برای از میان بردن خستگی، افسردگی، خواب آلودگی زمستانی، اختلالات گردش خون و مشكلات عصبی سودمند بوده و از قدیم به كار می‌رفته است. از دارچین از گذشته‌های دور برای درمان وبا، اریون و یك داروی استنشاقی برای مسلولین استفاده می‌شده است.
از محلول دارچین به عنوان شوینده ای ضدعفونی كننده برای زخم‌های سطحی، بریدگی‌ها و همچنین جای نیش حشرات می‌توان بهره برد. اما با وجود فواید متعدد دارچین مصرف زیاد آن در دوران بارداری برای خانم‌ها توصیه نمی‌شود.
▪ دارچین در طباخی ایرانی مصارف زیادی دارد و از آن به عنوان طعم دهنده و برای معطر كردن غذاها، دسرها و شیرینی‌های گوناگون استفاده می‌شود. در اینجا تهیه یك نوع شیرینی دارچینی را به عنوان كاربردی جدید برای این ادویه خوش طعم و بو پیشنهاد می‌كنیم.
● مواد لازم برای تهیه شیرینی دارچینی:
۱۷۵ گرم آرد سفید
۱۰۰ گرم كره یا مارگارین
۵۰ گرم پودر قند
نصف قاشق چایخوری دارچین
۱ عدد زرده تخم مرغ
برای تزئین شیرینی:
۲۲۵ گرم پودر قند
۲ تا ۳ قاشق سوپخوری آب پرتقال
پوست پرتقال درشت رنده شده
آرد را در ظرف گودی الك كنید و كره را كه قبلاً در دمای معمول اتاق گذاشته اید تا نرم شود به آرد افزوده، مخلوط كنید. پودر قند، دارچین، رنده پوست پرتقال و زرده تخم مرغ را اضافه كنید و خوب مخلوط كنید تا خمیر نرمی به دست آید. آن را كمی ورز دهید و سپس با وردنه روی سطح صافی كه كمی آرد بر روی آن پاشیده اید به صورت لایه ای نازك باز كنید. با سر یك لیوان و یا یك قالب بیسكویت گرد به قطر ۶ سانتی متر ۲۴ عدد شیرینی گرد از خمیر درآورید. یك دایره كوچك از سطح شیرینی ها بریده و جدا كنید. این كار را به وسیله ای مثل تشتك پلاستیكی در بطری نوشابه می توانید انجام دهید. شیرینی های حلقه ای را در یك سینی فر كه قبلاً كمی چرب كرده اید بچینید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت بپزید تا شیرینی ها طلایی شوند. آنها را از فر خارج كرده بر روی شبكه سیمی سرد كنید. برای تزئین شیرینی‌ها پودر قند را با آب پرتقال مخلوط كنید تا مخلوط نرم و یك دست شود. سطح روی شیرینی‌ها را با این مخلوط بپوشانید و كمی رنده پوست پرتقال روی آنها بپاشید و صبر كنید تا مخلوط پودر قند بسته و سفت شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید